Bratr na drogách terorizuje rodinu
Josef
Dobrý den, obracíme se na vás s prosbou o radu jak vystěhovat dospělého drogově závislého bratra z domu rodičů. Rozprodává věci, krade peníze, demoluje věci při konfrontaci, dokonce fyzicky napadl otce, když ho chytil při krádeži. Starší sourozenci již máme rodiny a bydlíme jinde. Zkusili jsme už všechny rady na netu a po dobrem to nejde. Matka se ho bohužel zastává a nechce situaci nijak řesit, radši za něj vše zaplatí, otec je psychicky na dně. Trvalé bydliště tam máme všichni.

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
chcete radu, jak vystěhovat bratra z domu, ale ta jde proti přání matky. Budete muset napřed vysvětlit matce, že vystěhování bratra je také v jejich zájmu. Chování bratra bude mít tendence se zhoršovat, obzvlášť, pokud po něm budete chtít něco, co se mu nelíbí. On totiž zjistil, že si může dělat úplně co chce a nic se nestane. To není zrovna lehká situace.
Víte, pokud někdo krade a napadá druhé, není to v pořádku. Měli byste volat policii, už proto, že nevíte, kde se bratr zastaví. Navíc, podporování bratra v jeho chování je kontraproduktivní a nepomůže nikomu.
Je třeba matce vysvětlit, že její chování prodlužuje jejich utrpení. Bratrovi nepomůže, protože mu dává signál, že se nic neděje, ona to spraví, "hlavně ať je klid", což je trochu pštrosí politika. Také se může stát, že syn ohrozí vztah vašich rodičů.
Možná bych Vám doporučila konzultaci v poradně, popřípadě rodičům, aby jste si pořádně zmapovali, co chcete udělat a co je již nepřijatelné.
Můžete se obrátit na adiktologickou ambulanci v místě bydliště, najdete na www.drogy-inf.cz, nebo jste-li z Prahy a okolí, obrátit se na Poradnu pro rodinu SANANIM, tel. 739 268 527 nebo 284 824 234, kde získáte podporu a informace, více zde: https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/.
Za Poradnu, Dana Pěčová