Jak řešit závislého na pervitinu
Zoufalá
Dobrý večer, moje nejbližší kamarádka má syna a ten je asi od 19 let uživatel pervitinu. Nyní je mu kolem 30 let. Ke droze ho přivedli zřejmě kamarádi. S přestávkami drogu bere od té doby. Jak začaly být problémy, vždy nějak sám přestal. Vydržel cca 2 roky, pak se to stalo znovu, vždy nenápadně až pak začal velmi silně obtěžovat rodinu a okolí dokud se nestalo něco, co ho zabrzdilo. Jednou narození syna, naposledy pobyt ve vazbě. Tvrdil, že se s tím sám srovnal, na léčení nechce a že už se k tomu období nechce vracet, že je to za ním. Ovšem asi před půl rokem začal brát znovu. Zpětně jsme to tak vyhodnotili. Tehdy to na něm ještě nešlo poznat, ale některé jeho činy nám přišly podezřelé. Nyní jeho žena čeká druhé dítě a on se doma chová tak, že máme strach, aby se jí a malému něco nestalo. Její psychika je na dně. On dělá všude dusno, pořád má své vyčítavé monology, všichni jsou špatní, že my si neuvědomujeme, jaké má on starosti, kolik má práce atd. Přitom nedělá nic pořádného. Nedá se s ním normálně mluvit. Posílá nás k psychologovi, že my jsme ti padlí na hlavu. Dělá takové nesmyslnosti jako že spí 2 hodiny v noci, pak začne ve 3 ráno vařit, nebo něco dělat ve sklepě, chodí od věci ke věci, celý dům je vzhůru nohama. Pak se sbalí někam pryč, přijde až ráno, je agresivní, křičí, obtěžuje svými častými návštěvami své rodiče, ke kterým si jde postěžovat, furt na všechny nadává. Dříve jim rozbil spoustu věcí na domě, zvonil na ně v noci, dělal peklo. Trpíme tím všichni. Nevíme, co dělat. Jak to zastavit. Myslíme si, že jeho spouštěč je stres. Dělal v práci zkoušky, které udělal a dostal lepší místo. Má velmi dobré peníze. Rekonstruovali dům, to si myslíme, že na něj bylo moc. Ale uvědomit si to nechce a léčit se nechce, problém prý nemá on, ale my. Jeho těhotná žena už ty jeho výlevy psychicky nedává. Vyhodit z domu jej nelze-přijde, začne dělat rámus, prostě peklo. Nejsou vzítí, ale zřejmě u ní v domě má trvalé bydliště a nyní i dokonce asi připsaný nějaký díl, spoustu věcí je psáno na něho. Mysleli jsme si, že by jej mohlo zastavit to, že s ním jeho rodiče nebudou komunikovat, byli vždy jeho zadní vrátka, vždy mu pomáhali, zaplatili dluhy…nyní už se chtěli úplně odstřihnout, ať si radí sám, ale kvůli těhotné ženě nemůžou. Nemůže se v noci ani v klidu vyspat, co on jí dělá. Prosím, poradíte, jak postupovat? Děkuji

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
děkujeme Vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte. Rozumím, že situace trvající řadu let, je pro celou rodinu vyčerpávající a jeví se bezvýchodně.
Vzhledem k limitům internetové poradny bych rodině doporučila osobní konzultaci v zařízení pro rodiče a blízké uživatelů návykových látek Na první konzultaci je dobré se telefonicky objednat na termín návštěvy. Většinou se jedná o bezplatnou konzultaci. Po bližším seznámení se situací, jim zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, komunikovat a jakých chyb se vyvarovat.
Mohou využít poradenství v zařízení poskytující služby pro rodinné příslušníky uživatelů drog.
V Praze funguje Poradna pro rodinu SANANIM z.ú., která sídlí v Žitné ul.51, Praha 1. Je potřeba se tam předem na konzultaci objednat na tel.739 268 527. Koukněte případně na stránky www.sananim.cz
(podrubrika Poradna pro rodinu), kde je více informací.
Pokud je to daleko, je možné napsat blízké město bydlišti a my Vám pošleme odkaz. Nebo se zkuste podívat do Mapy pomoci, ve které lze nalézt kontaktní centrum nebo adiktologickou ambulanci poskytující poradenství https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Mějte se zatím hezky, kdyby bylo třeba, ozvěte se.
Za Drogovou poradnu
HS