vysazení Lexaurinu
Š.Moula
Dobrý den,
léčím se s úzkostně depresivní poruchou, užívám Brintellix a Mirtazapin. V období panických atak, cca před třemi lety mi byl psychiatrem předepsán Lexaurin. Jsem si vědom toho, že se u mě již rozvinula závislost na něj vzhledem k době užívání. Obrátil jsem se s tím na svého psychiatra a ten mi suše oznámil, že závislosti neřeší.Denně beru 2x3mg Leaxurinu. Chtěl bych se zeptat, zda je podle vás možné zvládnout vysazování po malých dávkách doma nebo je nutný detox s hospitalizací ? Již jsem to sám zkusil, snížil jsem si dávku o 0,75mg a po dvou týdnech přišla velmi silná panická ataka. Je něco, co by mohlo abstinenční příznaky z vysazování alespoň zmírnit ? Například vhodné antidepresivum nebo pregabalin ? Mám osobně pocit, že Brintellix mi moc nesedí a ani nepomáhá. Děkuji předem za rady. S mým lékařem se, bohužel, na toto téma nedomluvím a sehnat dnes dobrého psychiatra se rovná malému zázraku.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
moc se omlouvám ze pozdější odpověď. Chci ocenit, že jste si uvědomil rizika dlouhodobého užívání Lexaurinu a hodláte s tím něco dělat. Mrzí mě přístup Vašeho ošetřujícího psychiatra. Přesto Vám nechci touto cestou doporučovat další léky, kterými byste nahrazoval Lexaurin. Bylo by vhodnější řešit to s odborníkem, pokud by Váš psychiatr byl nadále odmítavý, tak bych se obrátila na odborné adiktologické zařízení v místě Vašeho bydliště. Můžete se podívat na odkaz https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/, nebo napište a zkusíme Vám dát konkrétní odkaz. Určitě bych se nemedikovala sama, hrozí tam vedlejší negativní interakce mezi léky a také potřebujete řešit Vaše panické stavy, které sami nezmizí, ale vedle medikamentózní léčby, je potřeba i psychologické podpory. Míra i délka obtíží je dost individuální záležitost i s ohledem na předchozí stav, zdravotní stav člověka, míru užívání apod.
Přemýšlel jste i o možnosti řešit to hospitalizací nebo stacionárním pobytem? Během té doby by se upravila medikace a naučil byste se techniky ke zvládání svých panických stavů. Při samostatném vysazování bych doporučila užívání hořčíku, dostatečný přísun tekutin, přiměřenou fyzickou aktivitu. Pro panické stavy je pak vhodné pracovat s dechem a tělem- autogenní trénink, KBT techniky, jóga apod.
Budu ráda, když dáte vědět, jak jste se rozhodl postupovat dále. Přeji, ať se Vám s novým rokem zadaří splnit přání a plány.
Za Drogovou poradnu
HS