závislost na kratomu
Filip
Dobrý den,
po zhruba ročním užívání kratomu se mi podařilo si přiznat, že jsem si na něm vytvořil závislost a je potřeba tento problém řešit. Kratom jsem užíval každy den v dávce 15-20 gramů. Zkusil sem ho vysadit nárazově, ale po dvou dnech se dostavily abstinenční příznaky (bolest kloubů, špatná nálada, nechutenství) a kratom jsem si vzal znovu. Dočetl jsem se, že nejlepší je kratom vysadit postupně. Teď už týden beru jen 2x4gramy za den a chtěl bych se zeptat, jak pokračovat dál ve snižování dávek a poprosit o pomoc s vytvoření dlouhodobějšího odvykacího plánu. Díky a spozdravem F.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Filipe, zdravím Vás,
a díky za dotaz. je skvělé, že jste se rozhodl s užíváním kratomu něco dělat. Vysazování jakýchkoliv látek je individuální a nelze jej bez odborného vyšetření stanovit ani dát univerzální radu, jak zmírnit Vaše odvykací potíže.
Bylo by vhodné, abyste kontaktoval některého z psychiatrů s odborností na návykové nemoci případně některou z adiktologických ambulancí, kde můžete vše v klidu probrat. V ambulanci Vám kolegové pomohou naplánovat vhodný postup a mohou Vám také pomoci se zorientovat v tom, co Vám kratom přinášel. Je možné, že i po vysazení kratomu se některé obtíže objeví. Společně s kolegy můžete hledat vhodné strategie ke zvládání chutí a jiné zdravější sebepéči. Vysazení kratomu nemusí být samo o sobě výhra, je důležité se zaměřit na příčinu jeho užívání.
Uživatelé kratomu často popisují odvykací stav podobný jako u opiátů, který sám o sobě nebývá ohrožující na životě, jen je nepříjemný. Ideální je vysazovat spíše pozvolna a po menších dávkách. Pokud byste se přeci jen rozhodl zůstat bez odborné pomoci. Je určitě fajn, naplánovat si na vysazování volno bez pracovních povinností a měl na to klid. Určitě je na místě přidat magnesium, které zmírní napětí. Pečujte o spánkovou hygienu a pravidelný režim, volnočasové aktivity - spíše klidnější (procházky na čerstvém vzduchu apod.), popíjejte meduňkový čaj a mějte na blízku nějakou osobu, které se můžete svěřit.
Je fajn, nebýt na to sám!
Pokud potřebujete kontakty na vhodné služby, stačí napsat větší město ve vašem dosahu a kontakty Vám vyhledáme.
Stačí Vám to takto? Klidně ještě napište.
Přeji Vám úspěch při vysazení a další cestě.
S pozdravem,
Nikol Spůrová