Závislost
Michala
Dobrý den,chtěla bych se zeptat na bratra,jelikož si s ním už nevíme rady. Drogy začal užívat myslím od 16 let, nyní je mu 28 let.
Dlouhá léta abstinoval,byl dvakrát v psychiatrické léčebné v Dobranech.
Určitě není psychicky v pořádku,má schizofrenii z drog.
Vše se dalo ale zvládat,bral léky,měl i práci.
Bohužel o práci přišel a k drogám se vrátil.
Prosím poraďte, jak ho přimět jít do léčebny a léčit se a hlavně kam,aby mu skutečně pomohli. Je to opravdu velká psychická zátěž pro rodinu,nevíme uz jak mu pomoci,co dělat,máme o něj strach. Kam se případně dá jít ambulantně,aby s ním někdo zkusil promluvit,poraďte prosím.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Michalo,
díky moc za Váš dotaz.
Věřím, že to pro celou rodinu musí být opravdu těžké a že hledáte cesty, jak bratrovi, co nejúčinněji pomoci. Přimět někoho k léčbě je poměrně náročný úkol, který bývá bohužel předurčen k neúspěchu. Pokud člověk sám nemá motivaci ke změně, nebývají pobyty v léčbě příliš úspěšné. Nevím, jak je na tom Váš bratr, zda o léčbě uvažuje nebo je to úplné tabu. Jestliže je ochotný si někde popovídat o tom, jaká je nyní situace a jaké možnosti pomoci se nabízejí, doporučila bych Vám například kontaktní centrum organizace Point 14   http://www.point14.cz/.
Existují různé formy pomoci, od ambulantní přes pobytové, střednědobé až dlouhodobé (stacionáře, psychiatrické nemocnice, terapeutické komunity...). Forma léčby se volí dle mnoha parametrů, například délky a intenzity užívání, rodinného zázemí, zaměstnání atd. Fungují i léčebné programy pro uživatele s duální diagnózou, to znamená pro uživatele drog s dalším psychiatrickým onemocněním. Důležitou roli hraje také následná léčba po absolvované léčbě, takzvané doléčování. To může trvat až řadu let, je to podpora v běžném fungování.
Rodinným příslušníkům doporučujeme využít služeb pro blízké osob se závislostí. Protože zátěž je to opravdu značná a může pomoci mít místo, kde se dá o všem otevřeně mluvit a také plánovat další kroky. Zkuste se informovat v Point 14, určitě Vám vhodnou službu rádi doporučí.
Snad se mi podařilo Vám odpovědět, pokud byste potřebovali ještě další informace, určitě napište!
Přeji co nejpoklidnější Svátky!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná