Benzodiazepiny na úzkosti
Martin
Dobrý den, hodí se podle Vás benzodiazepiny k dlouhodobé léčbě občasné úzkosti? Např. 2-3 krát za týden brání jedné dávky, může popřípadě při tomto dávkování vzniknout tolerance a závislost?
Děkuji.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Martine,
předem se chci omluvit za delší čekání na odpověď. Co se týká užívání benzodiazepinů k léčbě úzkosti, tak bych Vám doporučovala raději jinou medikaci a zároveň psychoterapii. Benzodiazepiny při dlouhodobém užívání se stávají návykovými. Bohužel se často stává, že člověk, který je užívá má tendencše ke zvyšování dávek a i častější frekvence užití, aniž by to původně plánoval. Počáteční dávka se stává normou a později i nedostačující a pro kýžený efekt je potřeba užít vyšší dávku. V získání závislosti, která se projevuje do fungování člověka, jak sociálně, tak i somaticky, a následně rizikům epileptických záchvatů při vysazování jsou benzodiazepiny opravdu rizikem a ne každý lékař je chce předepisovat. Myslím, že Váš lékař je rozumný, když nehce řešit touto skupinou léků Vaše obtíže. Pokud je to praktik, tak se nebude chtít Vašemi obtížemi plně zaobírat. Bylo by však vhodné obrátit se na psychiatra, který se úzkostnými stavy zabývá. Může Vám předepsat bezpečnější medikaci ze skupiny antidepresiv či anxyolytik. Také se při těchto obtíží doporučuje terapeutické poradenství, jehož součástí je i osvojení si technik k uvolnění a zvládání úzkostí. Hojně se využívá kognitivně behaviorální terapie. Můžete využít i aplikaci v telefonu nepanikar.eu, kde jsou i případně odkazy na odbornou pomoc, případně i další dobré tipy.
Pokud bych byla na Vašem místě dala bych si šanci řešit to jinak než jen medikací, je to sice rychlé, ale krátkozraké řešení. Vycházím z pracovních zkušeností, kdy se na nás obrací lidé, kteří jsou dlouholetými uživateli benzodiazepinu, které začali brát na tyto stavy, ale dostali se do horšího koloběhu a nevěděli, jak z toho ven.
Držím vám palce, ať děláte jen dobrá rozhodnutí a pokud byste potřeboval doplnit nějaké inromace, pokusíme se odpovědět již dříve.
Poklidné sváteční dny
HS