Závislost na marihuaně
Anonym-xx
Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak zvládnout závislost na marihuaně, když už to mám několik let zažité jako určitý rituál. Těchto rituálů je přes den několik a mám i přítele, který také marihuanu užívá, proto je to o to těžší.
Řeším i nějaké psych. problémy, zvládání emocí apod. a mám pocit, že tím utlumuji právě ty nepříjemné pocity v sobě, které ale nevyřeším během krátké doby, takže by bylo třeba řešit nejdříve to odvyknutí.
Bohužel nevidím stále tolik těch negativ, které to přináší a proto se obávám, že to sama už nezvládnu.
Případně existuje nějaká forma terapie pro léčení této závislosti?
Předem mockrát děkuji za odpověď.
Anonym-xx

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
existuje něco, čemu říkáme kolo změny. Autorem jsou Prochaska a DiClemente.
KOLO ZMĚNY
Na začátku kola změny je období před uvažováním o změně, pak období uvažování o změně, následuje rozhodnutí a akce, pak jde o udržení, často se do celého kola přidá relaps (tedy návrat k užívání) a celé kolo se může znovu zopakovat. Fáze jsou různě dlouhé, některým lidem stačí kolo proběhnout jednou, někdy jiný takových kol projde v životě mnoho, v různých kolech mohou trvat fáze různě dlouho (na začátku užívání člověk o změně často docela dlouho neuvažuje ... když už ale kolo změny párkrát projde, docela rychle se z relapsu může dopracovat k dalšímu rozhodnutí a akci, a nebo pro něj může být relaps důvod, proč o změně delší dobu vůbec neuvažovat). Proč to celé popisuju? Docela by mne zajímalo, kde se sama na takovém kole změny vidíte ... zkuste se podívat třeba sem a sama se zařadit. Třeba vás u toho napadnou další věci, nebo se začtete.
Pokud chcete sama svojí situaci víc porozumět, vědět, co vás u užívání drží a co vás na něm štve, zjistit, jak to vlastně dál chcete mít ... není nic lepšího než se obrátit buď na adiktologickou ambulanci nebo kontaktní centrum, případně v Praze na Denní stacionář SANANIM. Všechna tato zařízení nabízejí diskrétně a zdarma poradenství zaměřené právě na to, aby se člověk rozhodl, co dál chce. Nikdo vás do ničeho nenutí, naopak máte prostor otevřeně a bez pocitu odsouzení mluvit o všem, co vás kolem užívání marihuany napadá. Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl?
Jinak sama pracuju pro projekt www.koncimshulenim.cz, což je 6 týdenní online program, kde si můžete právě tyto otázky vyjasnit. Program je také zdarma, zcela anonymní (a proto také běží pouze přes chat bez obrazového nebo hlasového spojení ...). Zvažte, jestli případně co by vám vyhovovalo a budete-li potřebovat kontakty, napište, která větší města jsou vám dostupná.
S pozdravem a přáním pěkného dne,
Gabriela Minařík.