Žvíkací tabák - odvykání
A
Dobrý den,
již 2,5 roku pravidelně užívám žvíkací tabák. První rok to byla 1x denně silnější verze, ale teď, i když si kupuju variantu s nejmenším obsahem nikotinu, je to prakticky nonstop. Vzbudím se, vyčistím si zuby a beru jeden sáček za druhým (většinou s jedním vydržím max hodinu a vyndávám je jen při jídle, když jsem s přítelem nebo když je mi už velmi zle). Je mi 22 let, dokončuji VŠ a naprosto se mi hnusí, jak dokážu být na něčem tak závislá, že mi je jedno, že mi je každý den na zvracení, nemůžu spát apod.
Zkoušela jsem již několikrát odvykat a vydržela max 2,5 týdne. Mám pro mě až nepochopitelné fyzické odvykání - celý první týden mám prakticky v kuse silné křeče (ačkoliv jsem zvyklá na silné menstruační křeče, tak z těchto brečím), mám teploty, sliním jak nějaký pes, vždy si rozškrábu nohy do krve kvůli svědění a o náladách raději nemluvě. I tak jsem ale několikrát ochotně vydržela toto odvykání, jen abych si pár dní po tom, co už mi bylo dobře, šla tabák znovu koupit.
Jak udržet motivaci? Jak přemoct to automatické chování ,,teď si prostě koupím tabák, protože ho chci”? Podporu od přítele mám velkou, od sebe také, ale přesto vždycky selžu.
Děkuji, A

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, A,
a děkuji vám za dotaz. Mnoho dotazů na tabák na naší poradně nedostáváme, specializují se na něj jiné organizace, odborně je zaštiťuje Společnost pro léčbu závsilosti na tabáku - web zde. Stejně tak je možné obrátit se na Národní linku pro odvykání kouření na tel.č. 800 350 000 (po-pá 10-18) - linka se zaměřuje na kouření, ale spousta rad a doporučení, případně kontakty, platí obecně.
Pro svépomoc se můžete podívat na tyto stránky, zejména pak na podkapitoly 4 a 9 (kouření a tabák, sebeovládání).
Pochopila jsem, že se snažíte tabák vysazovat opakovaně, ale s nevalným úspěchem. Jednak máte nezvykle silné abstinenční příznaky, druhak po vysazení bojujete s výdrží a motivací. Přijde mi tedy zcela na místě vyhledat odbornou pomoc, kde byste mohla situaci konzultovat se všemi podrobnostmi a zvážit možnosti další podpory, ať už fytoterapeutické, farmakoterapeutické (existují farmaka, ale i bylinky, které mohou při vysazování pomoci, stejně tak mohou pomoci udržet pod kontrolou chutě i po vysazení) nebo psychoterapeutické. Mimo to existují i další možnosti, jak se na vysazení připravit ... vzít si volno, spojit více změn dohromady, udělat si plány, skutečně se zbavit veškerého tabáku, odměňovat se, vymyslet rituály, kterými ten žvýkací na nějakou dobu nahradím, vyhýbat se situacím a lidem, kde mám chutě největší atd. Je to proces, nemusí se vše povézt hned napoprvé a není to žádný důvod k tomu to vzdát nebo se za to obviňovat a peskovat. Naopak. Zjistila jste, že máte problém, přiznala jste si ho a hledáte řešení. To spousta lidí nedokáže ... a bez toho není jakákoli změna možná. Není tedy žádná ostuda, říct si v takové chvíli o pomoc. Naopak - když to, co umíte, selhává, je prostě na čase zkusit něco nového.
Přeju hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.