Toxická psychoza
Ondra
Dobrý den,
Je mi 25 let a už několik let užívám pervitin. Dříve hojně, dnes už jen mimo pracovní dobu. Už nějakou dobu na sobě pozoruji, že mám v době intoxikace sluchové halucinace. Po odeznění účinků se zmírní, ale nezmizí. Bohužel jsem k problému nepřistupoval doposud, tak jak se má a můžu hodnotit pouze zlepšení s 5 denní pauzou. Jinými slovy, mám podezření na toxickou psychózu. A toxické psychózy se týkají i mé dotazy.
Jakým způsobem se léčí ? Pouze abstinencí ?
Viděl jsem v nějakém článku pojem "trvalá psychóza". Je to jedno z možných vyústění ?
Pozná se s jistotou zda se jedná o tox. psychózu a nikoli o schizofrenii ?
V případě tox. psychózy, má psychiatr povinnost pacienta hospitalizovat případně dát mu pracovní neschopnost ?
Děkuji mockrát za odpovědi.
S přáním krásného dne,
Ondra

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Ondro.
Stav, který popisujete je s největší pravděpodobností opravdu toxická psychóza. Jistotu Vám však může dát opravdu abstinence od pervitinu, kdy po úpravě životního stylu může dojít k odeznění problémů. Další léčba závisí na vývoji stavu. Pokud by potíže přetrvávaly i během abstinence dále, může se jednat o příznaky schizofrenie. Říkám to všeobecně,  ale opravdu byste pro sebe udělal nejlépe zkusit své užívání omezit resp. abstinovat nějakou dobu. Váš organismus si potřebuje odpočinout a načerpat síly. Nucená hospitalizace je krajní situace v případě, že ohrožujete sebe nebo své okolí, což se pod vlivem halucinací může stát.
Hospitalizace však může být i dobrovolná, pokud budete cítit,  že už nezvládáte svůj život na drogách. V obou případech jste práce neschopný a máte nárok na nemocenskou. Pokud byste uvažoval o odborné pomoci můžeme Vám dát kontakt na služby v místě bydliště,  když napíšete odkud jste. Služby prvního kontaktu jsou Kontaktní centra, kam můžete přijít I anonymně,  bez objednání a kde dostanete i potřebné informace a péči. Jinak fungují odborné adiktologické ambulance a ambulantni psychiatrie a pak léčebná zařízení.
Snad Vám tyto informace pomohou.
HS