kratom - jak z toho ven?
daniel
Ahoj. Jsem už starší člověk, drogy jsem nikdy nebral a alkohol nepiju, jen asi jednou měsíčně. Jsem kuřák, v minulosti léčený s depresemi. Před rokem a půl jsem vyzkoušel Kratom, čaj z jedné lžičky. Dostavil se oprava obrovský příval energie. Pak jsem užíval jednou denně ca. 2-3g. Situace se ale začátkem roku změnila. Dávku jsem zvýšil na 4-5g a četnost 4x denně. Pokud jsem vysadil, bylo mi strašně zle, celý jsem se kroutil, třásl se zimou, nemohl jsem nic, ani spát ani chodit . Druhý den jsem si vzal tramal, třetí taky a pak se mi udělalo líp, takže po třech dnech jsem se ke kratomu opět vrátil. Nejde mi přestat. Přitom už mi Kratom nic nedává. Žádnou energii ani tlumení úzkosti. Bývá mi zle. Hrozně moc kouřím, nemůžu už vůbec cvičit. Už se budím i nad ránem- studený pot a chuť na čaj. Kazí se mi zuby, píchá v plicích, jsem sexuálně neaktivní. Jak může být něco takového možné koupit? Je to pro mě peklo. Jsem roztěkaný, třesu se, návaly horka, ...Prosím jak z toho ven?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Danieli,
a děkuji vám za dotaz.
Píšete, že už 1,5 roku užíváte kratom, posledního 3/4 roku 4x denně v dávce 4-5g/den. Při vysazení zažíváte zcela pochopitelně a logicky velmi nepříjemné abstinenční příznaky, po jejichž odeznění, nebo zmírnění se k užívání bohužel opět vracíte. Píšete, že už vám kratom nepomáhá, naopak je vám po něm zle. Ale přestat se vám samotnému nedaří. Situace se z vašeho popisu zdá velmi vážná. A jestli to chápu dobře, i vy sám si vážnost situace uvědomujete, je to tak?
V tuto chvíli bych vám proto doporučila najít si lékaře, psychiatra-adiktologa, a s ním svou situaci probrat. Pokud nevíte, kde hledat, ozvěte se ... a nebo kontaktujte nejbližší kontaktní centrum, měli by mít zmapovanou síť v okolí (kontaktní centra a adiktologické ambulance hledejte např. zde a zde.). Pak už osobně proberete s odborníky vaše pokusy o vysazení, a budete moci naplánovat buď další pokus o ambulantní (tedy domácí) vysazení za větší podpory - ať už fytoteraputické, farmakoterapeutické nebo psychoterapeutické, a nebo třeba i pobytové vysazení.
S ohledem na to, jak vážná se situace takhle na dálku zdá a jak ji popisujete, bych určitě zvážila vysazení na detoxu, pod dohledem lékařů. A to hned z několika důvodů: zmiňujete vyšší věk a nepříjemné abstinenční příznaky, na detoxu budete v chráněném a čistém prostředí bez volného přístupu ke kratomu (samosebou můžete kdykoli dobrovolně na reverz odejít, ale větší šance, že chutě ustojíte, je jistě tady, než doma, kde vás nedrží vůbec nic), výhodou je i lékařský dohled - jednak vám doporučí vhodnou medikaci (tramal se mi jako příliš vhodný nepozdává, ale samosebou jde o vaši dohodu s lékařem) a případné další suplementy nebo byliny tak, aby se vám ulevilo a zvládl jste ty nejtěžší chvíle. Nicméně s nepohodlím je třeba počítat. Nedílnou součástí je i to, že budete v kontaktu s dalšími lidmi, kteří bojují s podobnými démony (ať už jde o léky, alkohol, nebo jiné látky). Zároveň si budete moci domu po vysazení naplánovat, připravit se na to, co dál a domluvit ambulantní podporu po vysazení. Co vy na to?
Takhle na dálku si nedovolím doporučovat nic konkrétnějšího, na to toho vím o vaší situaci a vašem zdravotním stavu přeci jenom málo. Přesto doufám, že vás aspoň takhle slovy podpořím v tom, abyste sebral odvahu a zkusil si říct o co možná největší pomoc a podporu tak, aby se problém co možná nejdřív vyřešil. Držím palce.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.