Nosní orl
Marek
Dobrý den, 2 roky jsem rekreačně užíval kokain, nebo mdma. (Prumerne 1x do měsíce…někdy za měsíc vůbec, někdy třeba 2x-3x) Nedávno jsem s tím uplně přestal.
Mám strach, že jsem si mohl udělat něco s nosní přepážkou. V jedné nosní dírce mi je na ní vidět malinkatá zjizvená prohlubeň.
Chtěl bych si s tím pro jistotu zajít k lékaři, ale opravdu se bojím rekreační užívání přiznat. Nechci z toho mít do budoucna nějaké problémy.
Nevíte o nějakém orl, nebo jiném specialistovi, kde by bylo možné, se nechat bez předsudků a v bezpečí vyšetřit? Opravdu se bojím to sdělit doktorům.
Popřípadě jestli nemáte radu, jak se teď o nos starat.
Děkuji

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Marku,
díky za dotaz. Předem mé odpovědi se omlouvám za prodlevu, někdy se stane, že z kapacitních důvodů nejsme schopni reagovat pohotově.
Šňupání je jednou z bezpečnějších alternativ aplikace drog, ale jak se říká, nic se nemá přehánět. To, co popisujete se bohužel po opakovaném a pravidelném užívání stává. Při užívání nosem je možné, že se poraní nosní sliznice a pokud se rychle nezhojí a dochází k další aplikaci, může zde následně zůstat jizva, stejně tak, jak je to u běžných poranění kůže. Poraněná sliznice může být vstupní branou pro některá infekční onemocnění. Nepíšete, zda máte i nějaké další potíže. Určitě by bylo vhodné vyhledat specializované služby pro uživatele drog a nechat se preventivně otestovat na infekční onemocnění (HIV, hepatitidy, syfilis), zejména pokud jste někdy s někým sdílel "šnupátka aj. pomůcky"). Můžete zde s kolegy probrat i další možnosti vyšetření a péče o sebe.
Víte kam se obrátit? V Praze můžete např. zde:
Kontaktní centrum SANANIM, z. ú.
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
Pondělí 13 - 19
Úterý 9 - 19
Středa 13 - 19
Čtvrtek 9 - 19
Pátek 9 - 19
Víkendy a svátky 13 - 19
poradenská linka: 602 666 415
(po - pá 13 - 17)
mobil: 605 240 501
e-mail: kacko@sananim.cz
facebook: www.facebook.com/kacko/
http://www.sananim.cz/o-nas-1/kontaktni-centrum-kc.html
Pokud chcete mít klid a nechat se vyšetřit i na ORL u specialisty, doporučuji vyhledat nějakého lékaře ve vašem okolí. Nebojte se otevřeně přiznat, co vás přivádí. My bohužel konkrétní kontakty na známé lékaře nemáme, tedy bychom hledali stejně tak, jako můžete Vy. Pokud chcete, napište odkud jste a kontakty vám vyhledáme.
Také Vás zajímá, jak se o nos starat. Ideální je ho nezatěžovat další aplikací drog a nechat mu čas na regeneraci. Můžete použít i nějaké dezinfekční nosní spreje či kapky nebo hojivé masti pro lepší zhojení.
Stačí Vám to takto?
Je fajn, že máte o sebe starost.
Přeji Vám vše dobré a klidně napište, pokud potřebujete.
S pozdravem,
Nikol Spůrová