Jsem na hraně ..
Mára
Zdavim uprimne by me nikdy nenapadlo psat to zrovna sem nikdy sem nechtel od nikoho pomoct ale ted je to vsechno jiny jemi 15 let a beru pervitin uz 2 roky (nitrozilne) ze zacatku dobry mel sem to tak nejak pod kotrolou vzdy jen treba 1 za mesic no ale pak sem si zacel delat prodlouzeny jizdy ... Muj psychicky stav uz neni tak stabilni jak byval ale to ani ja ne taky mam uz 2 roky pritelkyni ktera tohle z celyho srdce nenavidi a asi tyden z5 jsme se rozesli zrovna kvuli tomu jelikoz sem nebyl schopnej za tu celou dobu stim preatat ano byl ale max na 4 mesice a pak zase ... Vim ze si ji muzu ziskat zpatky miluju ji hrozne moc a jen sni vydim budoucnou bez ni.. jsem jen troska co si boucha pod mostem.. Musim stim skoncit ale nevim co mam delat s moji mamou to mam tezky a mysli si ze se z toho dotanu tim ze si reknu ne tak ze moznost lecebna je taky vyloucena ..ale nechape jak to chodi taky mozmost odstrihnout vsechny takovy lidi od sebe ale i tak se to keme dostalo ... poradte mi nekdo prosim

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Máro,
píšete, že je vám 15 let a už 2 roky experimentujete s drogami, to je hodně vážná situace! Užíváte nejvíc rizikově - tj. injekčně - pervitin. Zvládl jste v posledních dvou letech pár pauz, ale na rovinu říkáte, že se sám nedokážete pervitinu vzdát docela. Uvědomujete si, že není snadné z toho kolotoče vypadnout. Máte mezi lidmi, kteří užívají, přátele, nebo známé. Cítíte se v tom drogovém prostředí jak chycený v pasti ... aspoň takový to na mne trochu udělalo dojem. Pletu se? Jak kdyby bylo nemožné z toho kolotoče sám vystoupit. Je to tak?
Uvědomujete si, že jste na hraně (někdo by řekl, že už kloužete po hraně dolů, jste skutečně hodně mladý!). Mamka má pocit, že nejde o tak velký problém, že stačí, když si řeknete NE a je to. Možná jí nedochází vážnost situace, možná ji nedokáže vidět, protože by to příliš bolelo, možná to jen vidět nechce ... nevím. Pochopila jsem, že podporu od ní v tuto chvíli nemáte velkou. Přítelkyně nejsíš doufala v něco podobného - že si prostě řeknete ne a bude to. Ale nestačilo to, nepovedlo se to. I proto se s vámi přítelkyně rozešla. Jestli tomu dobře rozumím, právě ona je pro vás tím největším důvodem, proč jste se ozval a proč jste se rozhodl zkusit si říct o pomoc, je to tak? Jestli ano, pak děkuju za tu velkou upřímnost a důvěru! Není snadné přiznat si, že sám něco nezvládnu a potřebuju pomoct! A vy jste to dokázal!
Ráda bych ocenila, že jste si vůbec přiznal, že něco není v pořádku, uvědomil si, že chcete něco jinak a že potřebujete pomoc. Spousta lidí si nechce nic z toho připustit, dokola mluví o tom, že nemají problém, že kdyby skutečně chtěli, tak to kdykoli změní ... možná to sám znáte? Vy jste to dokázal překonat a to mi přijde hodně důležité. Je to první krok, bez kterého se žádná změna neobejde, a ten máte za sebou! Dokonce jste napsal k nám! Vím, že to takhle písemně zní asi dost krkolomně, ale gratuluju!
A co teď dál?
Neumím na dálku přesně rozklíčovat, co byste potřeboval. Na to toho o vás, vaší situaci, možnostech a vašem užívání vím jen velmi málo. Přijde mi, že na začátek by bylo fajn mít někoho, s kým byste mohl celou situaci probrat podrobněji. Prostě mluvit s někým, kdo vás nebude soudit, ale bude mít pochopení, pomůže vám vidět začarované kruhy, ve kterých se točíte a společně s vámi bude hledat cesty, jak z toho ven. Proto bych byla moc ráda, kdyby se mi podařilo vás podpořit v tom, abyste se ozval třeba na naši poradenskou linku 602 666 415 (po-pá 13-17), nebo zašel osobně do kontaktního centra, které máte dobře dostupné. Služby těchto zařízení jsou poskytovány diskrétně a zdarma. Stačí jen zavolat a objednat se.
Pokud jste z Prahy, můžete se objednat do našeho Kontaktního centra, tel. 605 240 501 (to je do Kontaktního centra SANANIM, Na Skalce 15).
Další možné kontakty:
Linka bezpečí 116 111, zdarma a nonstop
Národní linka pro odvykání nelegálních drog, tel. 800 350 000,  pondělí - pátek 10 - 18, zdarma
Na všech uvedených číslech vám poradí, kam se můžete obrátit v blízkosti svého bydliště, případně mi napište, která větší města máte dobře dostupná, pošlu kontakty. A budu ráda, když se ozvete i v případě, že žádný z kontaktů nevyužijete ... třeba jen proto, abyste dal vědět, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem a přáním hodně odvahy,
Gabriela Minařík.