K dotazu 863760
Anon
Dobrý den, děkuji za odpověď. Přiznávám se, že jsem ji našel až nedávno, byť jsem poradnu po zadání dotazu kontroloval. Nezazlíval bych Vám, kdybyste dotaz nechali nezodpovězený, řešíte mnoho o dost závažnějších situací a tímto děkuji za Váš čas.
Na riziko vzniku závislosti u Piracetamu jsem se ptal, protože v příbalovém letáku je uvedeno, že se smí bez porady s lékařem užívat jen po určitou dobu. Totéž bylo uvedeno u nosního spreje Olynth, na kterém jsem od cca 7mi let fyzicky závislý. Poprvé mi ho aplikovala máma, když jsem byl nemocný, pamatuji si, že jsem to neměl rád. V 8mi letech jsem to měl tak, že jsem si musel stříkat několikrát za den, budil jsem se časně ráno, protože jsem potřeboval dávku. Stříkal jsem si i ve škole. Teď už dobrých pár let jen na noc. Donedávna jsem si jaksi nepřipouštěl, že mám závislost, na sprej většinu času nemyslím a dával jsem jen na noc, abych mohl usnout. V leže se mi ucpe nos. Po více než 15ti letech mám za sebou relaps a nyní opět odvykám. Během odvykání jsem měl covid, nachlazení, alergickou rýmu, a právě během nachlazení nastal ten relaps. Znamená to, že bych už raději nikdy neměl vzít přípravek do ruky, byť bych byl aktuálně nemocný a měl úporně ucpaný nos? Myslím, že mám vybočenou přepážku a nepřekvapovalo by mě, kdybych za ta léta měl trvalé poškození sliznice.
Piracetam mi vyhovuje, mám na něm více energie a chuti na aktivity, lepší slovní zásobu, snad i lepší koordinaci těla a zrak (což asi bude mozkem, s očima to předpokládám nic nedělá) a má nálada je stabilnější. Z nežádoucích účinků jsem zaznamenal závratě a bolesti hlavy, to bylo jen na začátku, teď mám bolesti jen slabé a občas, vždy když dávka vyprchává. Dávám 1200 - 2400 mg denně, ztratil jsem i chuť na alkohol (asi psychika).
Že můžu užívat léky na ADHD mi dává velkou naději, v letácích u těchto přípravků je uvedeno, že jsou určeny jen pro děti nebo dospělé, kteří je brali již v dětství. Což je zvláštní, jelikož pokud vím, jde o látky příbuzné amfetaminům. Určitě to budu chtít co nejdříve řešit.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Anone.
Hned na začátku Vás chci ujistit, že Váš dotaz je stejně důležitý jako ostatní dotazy a díky za zajímavé téma.
Otázka závislosti je diskutabilní. Závislostí se v užším kontextu rozumí dlouhodobý, trvalý vztah k někomu nebo k něčemu, vycházející z pocitu silné touhy nebo potřeby toto uspokojit. Takový stav ovlivňuje jednání závislého člověka a omezuje jeho svobodu. Závislé chování se stává destruktivním. Člověk postupně ztrácí schopnost rozumně zvažovat přínosy a rizika užívání.
Ne však každé užívání léků bychom mohli označit za závislostní např.léčbu diabetes nebo alergií. Toto užívání léků je sice dlouhodobé, ale přináší člověku zisk v potlačení nežádoucích příznaků a neohrožují ho na životě. Olynth, který jste zřejmě nadužíval pro obtíže s ucpaným nosem, Vám mohl způsobit poškození sliznice nebo i slabý účinný efekt. Pokud ho nepoužíváte každý den, ale pouze při obtížích není to o závislosti. Možná byste mohl vyzkoušet jiné preparáty na tyto obtíže.
Ohledně příbalových letáků je někdy potřeba počítat i s tím, že se farmaceutická firma raději zabezpečuje sdělením o omezené době užívání a zkonzultováním s lékařem. To však není nic proti ničemu. Také si myslím, že je dobré s lékařem mluvit o projevech a účincích užívané medikace, protože vždy je to individuální záležitost, kdy může reagovat každý člověk jinak. Příbalový leták je napsán obecně pro populaci s tím,že se uváději i rizika, která byla vysledována během výzkumu.
Dle informací o uživáných lécích a efektu na Váš organismus mi to zapadá do "samoléčby"  Vašich obtíží-  zlepšení problémů se soustředěním více energie a dalších, o kterých jste psal. Přípravky na ADHD by měli mít stejný efekt. Máte pravdu, že většinou je medikace na ADHD psaná dětem. Před 10 lety možnost léčby těmito léky pro dospělé se nenabízela. Nyní však na základě zkušeností z praxe se to již uznává a nabízí i dospělým. Není to však všemi psychiatry nabízená léčba. No uvidíte sám. Budu Vám držet palce a případně se ozvěte, ať se sdělením, jak se daří nebo případně pro zprostředkování kontaktu na odborné pomoci.
HS