Chci přestat, ale nevím jak.
Bezid
Dobrý den,
Chtěl bych požádat o radu, jak přestat užívat drogy a neriskovat při tom ztrátu všeho co mám. Pokusím se vysvětlit můj strach, beru stimulanty (metamfetamin C10H15N & amfetamin C9H13N) a vím že jsem na nich závislý. Nevím zda se jedná o závislost jako takovou kterou zde řeší většina lidí. Bez stimulačních drog nejsem schopen fungovat, zkoušel jsem přestat několikrát a také se mi podařilo vydržet relativně dlouhou dobu (nejdéle 8 měsíců). Jenže klidně i po půl roce abstinence jsem trpěl neskutečnou únavou, spánek 10 hodin denně, výkonnost v práci na minimu. Když jsem posledně přišel o práci právě kvůli nízkému výkonu a pozdním příchodům pač jsem věčně zaspávál, rozhodl jsem se vrátit k drogám. Teď mám dobrou práci elektrikáře, šéf je semnou spokojený ale když přestanu brát drogy, je možný že o ní opět přijdu. Nechci ani hospitalizaci, musím splácet úvěr a platit nájem, nemůžu dlouhou dobu nepracovat. Musel bych zrušit nájem, přišel bych o práci kterou mám rád a pokud bych nesplácel ani dluhy, měl bych do konce života na krku exekutory. Co mám dělat? Chci přestat, ale připadá mi že si to nemůžu ani dovolit. Nebo je to paranoia ? Chtěl bych vědět co můžu dělat. Děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Bezide,
a děkuju za dotaz i za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Jestli tomu dobře rozumím, už nějakou dobu, možná i několik let, se potýkáte s užíváním stimulantů. V různých obdobích se vám daří různě dlouhou dobu abstinovat, ale opakovaně se k užívání vracíte, protože si i po delší době vysazení připadáte příliš unavený, spavý, nevýkonný. A i teď máte obavy z toho, že kdybyste vysadil, přestanete být schopný relativně normálně fungovat a přijdete o práci, nebudete mít na nájem a nebudete moci splácet dluhy.
Z mého pohledu to zní jako začarovaný kruh, ze kterého (jak sám říkáte) vlastně nevidíte moc východisko. A abych pravdu řekla, v tuhle chvíli vnímám z vašeho dotazu ono: "potřeboval bych, ale nejde to ... " V takových situacích mi pak přijde lepší, než řešit něco přes zprávy v poradně, zajít někam osobně, kde situaci proberete podrobněji, se všemi detaily, zkušenostmi z minulosti, ujasníte si možnosti, proberete plusy a mínusy, dáte si dohromady nějaký plán, vyjasníte priority a postup, jak co vyzkoušet. Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano, doporučila bych vám kontaktní centrum nebo adiktologickou ambulanci, případně denní stacionář, které nabízí poradenství, jejich služby jsou diskrétní a zdarma.
Kontaktní centra najdete zde, ambulantní programy (hledala bych nejspíš hlavně adiktologické ambulance) najdete tady, náš denní stacionář zde.
Když bych si dovolila pustit fantazii "na špacír" ... nejspíš by stálo za úvahu i nějaké komlexní lékařské vyšetření ... přeci jenom zavání potřeba spánku 10 hodin i více možnými zdravotními problémy, nebo prostě něčím, co by stálo za to víc prozkoumat, od věci by nebylo i psychiatrické vyšetření. Ale nikdo vás do ničeho nebude a nemůže nutit, viděl byste sám, jak se bude hovor ubírat a co vám osobně bude dávat smysl.
S pozdravem a přáním, abyste našel odvahu hledat, co se vlastně děje, a aby se vám časem podařilo najít řešení,
Gabriela Minařík.