Bratr užívá pervitin rodina zničená
Veronika
Dobrý den, jsme ve slepé uličce a potřebuji prosím poradit.Mám tři bratry a měly jsme velmi těžké dětství otec byl alkoholik se schizofrenii a zažily jsme peklo na zemi. Naše máma 62let nám neustále pomáhá, vím že pociťuje velkou vinnu že s otcem zůstala a my vše zažívaly.Muj nejstr. Bratr 42let jako jediný se úspěšně vypracoval od 15ti let z mytí oken až na ředitele a spolumajitele firmy má vyšší IQ a žil neustále práci a neměl na naší rodinu moc času a děti nemá je gay.Byl samostatná jednotka a máma nejméně jemu pomahala,myslela že jako jediný zthoo dětství vyvázl dobře.Zhruba půl roku zpět kdy asi byl už v té nejhorší fázi jsme zjistily že užívá pervitin asi šest let. Nikdy nekouřil vždy byl dříve proti drogám, nikdy nás to nenapadlo, že by toto mohl dělat. V práci po 24 letech vedení celé firmy co rozvíjel neustále skončil.Pul roku co to víme je šílené psycho. Máma nejvíc trpí, často ji volá brečí že ho sledují že ho chtějí zabit,všichni mu ubližují, dokonce i mámu začal obviňovat že je snimy společná, včera mě např volal že mu doma někdo vymaloval strop a vyházel věci že skříně brečel hrozně a vše říká s jistotou jako by měla být pravda. Neustále někde před něčím někým utíká má desne psycho stavy.Máma pro něj v noci ve dne jezdí a po půl roce je úplně na dně hrozně vyčerpaná.. Šel do léčebny, bohužel dva dny jen, jak byl zvyklý všechny vést ve firmě ego vysoké tak tam nevydržel že mu nikdo nebude říkat co má dělat. Další možnost mě napadla aby odjel na rok aspoň úplně pryč do ciziny a odešel z toho co tady zažívá, dostal skoro 1mil podíl z firmy takže na to peníze má. Pak mě napadlo ještě když nic jiného nefunguje a máma se šílené trápí aby ho od sebe úplně odřízla.. Jenže... Když se do ní v žiju tak žít s pocitem viny za své děti a ještě ho poté na stare kolena odříznout je šílené složité, a myslím že by se stejně utrapila.. Takový začarovaný kruh kdy nevím jak se jako sestra chovat a jakou pomoc naší mamce dát.Jaké sou možnosti a co vše je možné udělat aby toto trápení mamce skončilo a to odříznutí bx bylo akorát další trápení dál.. Já už se na to dívat nemůžu a chci aby tady mamka byla ještě nějakou dobu.Neskutecny psycho sním opravdu zažívá.. Moc děkuju za vaše názory a Rady, už nevím co dal a jak mamku podpořit. S bratrem se o tom mluvit nedá má svůj svět extermne zrychlený a nedá se s ním pořádně mluvit.Předem moc děkuju Veronika

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Veroniko.
Děkuji za Vaší odvahu podělit se o příběh Vaší rodiny.
Situace, kterou popisujete, musí být pro Vaši rodinu opravdu velmi obtížná. Jak zmiňujete, bratr zřejmě ještě není ve fázi, kdy i přes překážky bude svou závislost někde řešit. Bez vlastní vnitřní motivace dochází k životní změně obtížně a okolí se může snažit, jak chce. Ve výsledku jsou všichni z neustálé podpory sami vyčerpaní. Proto je fajn, že vnímáte spíše potřebu pomoci mamce, která se nedokáže emočně odpoutat od bratra.
Doporučila bych Vám a mamce využít služby pro osoby blízké lidem se závislostí. Tam by vám mohli pomoci si urovnat své pochybnosti, sdílet své pocity a ujasnit si, jak postupovat dál směrem k bratrovi. Kolegové vám pomohou hledat nejlepší cesty a nezapomínat také na sebe, aby vás situace úplně nezavalila. Zároveň konečné rozhodnutí zůstává na vás a nikdo vás do ničeho nutit nebude, dokud se samy nerozhodnete např. situace s odstřihnutím bratra.
Jestliže jste z Prahy a okolí můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče a blízké SANANIM.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Pokud jste z jiných krajů republiky, můžete napsat a dáme Vám kontakt.
Držím Vám palce v zlepšení situace a hlavně myslete obě v první řadě na sebe. Když budete fungovat vy, bude se vám lépe pomáhat i bratrovi.
HS