Pervitin
Natali
Dobrý den,
Jelikož o drogách vím úplně minimum a je to spíše téma, které jsem nikdy nevyhledával, přišla jsem si pro radu sem k Vám. U partnera, který je též otec mých dětí, kde malinké je teprve 8 měsíců, jsem našla v peněžence, kterou si podezřelé nosil sebou i do postele a nespustil ji z očí, tak jsem našla v první vlně hledání zelenou trubičku, defakto něco jako brčko, akorát z umělé hmoty a následně hned po větším prohledání peněženky tzv, jak už jsem se dozvěděla složené psaníčko, kde byla rozdrcená práškovitá hmota. Samozřejmě už vím, že to byl pervitin, protoze jsem to odnesla k nám do K-centra, kde mi tedy bylo sděleno, že je to pervitin. Partner si tedy stojí za tím, že on to neměl pro sebe, ale že se pouze zapletl se špatným člověkem a měl to někomu předat, ale bohužel se mi zdá, že je tu nějak velká souhra náhod. Moje otázka tedy zní, jak bych mohla vůbec na něm něco poznat, jaké testy nejlépe provádět doma, jak si případně takového člověka ohlídat. A zda je možné, aby to člověk na druhém nepoznal, i když spolu žijí. Nebo nedej bože bral to už jakou dlouhou dobu a mně na tom vznikla dcera, může si nést má dcera následky? V děloze při vývoji miminka neměla tyto látky, já tohle nikdy neměla, tudíž by to nemělo mít vliv, takovy, jako když je drogově závislá matka?

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Natali,
děkujeme za Váš dotaz.
Pokusím se stručně zodpovědět Vaše otázky, ale to hlavní, co bych Vám doporučila, je obrátit se na zařízení, které poskytuje podporu rodinným příslušníkům a blízkým lidem se zkušeností s užíváním drog. Zde v poradně není úplně prostor na to vše otevřeně probrat, mluvit o Vašich obavách, hledat možná řešení atd.
Pokud jste z Prahy nebo ji nemáte úplně z ruky, můžu Vám doporučit naši
Poradnu pro rodiče a blízké SANANIM
Žitná 1574/51, Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Pokud je pro Vás Praha špatně dostupná, můžete si v Mapě pomoci vyhledat nejbližší protidrogové zařízení a obrátit se na ně, většina z nich služby blízkým nabízí. https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
A nyní k Vašim otázkám:
Jak na někom poznat, že užívá pervitin: varovnými signály může být změna spánkového režimu (malá potřeba spánku a pak naopak i několikadenní spánek), nechuť k jídlu, podrážděnost, velké výkyvy nálad, nezájem o aktivity, které dřív člověk rád vykonával, změna okruhu přátel atd. Více například zde: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html - V odkazu najdete i velmi užitečné informace, jak s blízkým mluvit atd.
Testování: v lékárnách se prodávají orientační testy na prokázání přítomnosti návykových látek v moči. Jde ale opravdu o testy orientační, tedy ne zcela přesné. Mohou vykazovat falešnou pozitivitu i negativitu a to jediné, co na základě jejich výsledku případně zjistíte je to, že testovaný pravděpodobně užil v řádu dní danou drogu. Nedozvíte se ale nic o tom, jak na tom opravdu je. A otázkou je, co s informací, že daný drogu užil uděláte. U uživatelů drog se má bohužel situace tak, že pokud své braní nevnímají jako problém, těžko je někdo nebo něco ke změně přiměje.....což je asi i odpověď na Vaši otázku, jak partnera ohlídat...
Nerozpoznání faktu, že blízký člověk užívá drogy:  není neobvyklé. Někomu se opravdu daří dlouhou dobu mít své užívání tzv. pod kontrolou, chodit do práce, fungovat v běžném životě. Záleží také na množství a intenzitě braní. Pervitin je zrádný ve velkém riziku vzniku psychické závislosti, to znamená, že při nedostatku pervitinu nepociťuje jeho uživatel silné a závažné fyzické obtíže, ale baží po droze, bez které už svět není tak snesitelný a fajn. To co dřív člověk zvládal bez drog, prostě už bez drog nejde tak lehce.
Ohrožení Vaší dcery: ne, Vaše dcera by případným užíváním partnera nebyla nijak ohrožena. V tomto to mají těžší matky, kde je vliv užívání drog na plod v těhotenství již patrný. Takže zde můžete být v klidu.
Přeji Vám, ať najdete místo, kde o všem budete moci mluvit a otevřeně řešit.
Držím palce!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná