Závislost
Bratr
Dobrý den, úplně nevím co dělat. Mám staršího bratra je mu 23. Asi před pěti lety poprvé začal zkoušet experimentálně nějaké drogy a zůstal u trávy. No bohužel před půl rokem se s ním rozešla přítelkyně a dost špatně to nesl našel si nějaké nové kamarády a tím to začalo. Začal užívat pervitin a vůbec mu nevadila se mi s tím chlubit i když jsme hrozně nadávala. Už jsem na něm začínala vidět že se často chová jinak. Začal mít výkyvy nálad ale bydlel sám takže sem ho viděla jen občas. Před dvěma měsíci se stal zlom začal nemít doma některé dražší věci jako je kolo a Xbox a pořád říkal že to má jen někdo půjčené. Nakonec že jim to dal. Pak jednou přišel celý od krve s rozbitou hlavou a samozřejmě zdrogovaný prý nějaký kluk ho zbil. Po asi měsíci na to mu přišla výplata a po dvou dnech od výplaty přišel s brekem za mamkou že nemá peníze že je "utratil" Za kamarády. Já jsem samozřejmě věděla že nakupoval všem drogy a tak jsem to mamce řekla měla jsem už strach. Půjčila mu 20000 aby měl z čeho žít no nakonec se rozhodl že to nezvládá a že půjde bydlet k ní a peníze už neměl. Celou dobu byl úplně jiný. Chtěl se změnit a chtěl začít nějak vracet ty peníze. No ale jakmile přišla výplata tak se 3 dny doma neukázal a opět přišel s brekem že nemá peníze telefon a ani notebook že ho nechal u kamaráda a on mu ho nedal. Tak hrozně moc vím že lze jen nevím jak z něho dostat pravdu co se opravdu děje. Vždycky byl tvrdohlavý na takové věci ale zároveň od kamarádů strašně snadno ovlivnitelný.. Potřebuju od vás vědět co dělat? Nevíme si s mamkou rady a nevíme jak dál vždyť takhle to nejde.. On se uvědomí až nemá peníze a pak to zase začne až je má a každé peníze co dostane tak koupí buď alkohol nebo drogy..

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Bratr,
úplně chápu, jak je tato situace pro Vás i Vaši maminku těžká. Zmiňujete, že Váš bratr je teď ve fázi, kdy změnu chce. Jak píšete, je fajn ho v tento moment podpořit v tom, aby se obrátil na služby, ve kterých by ho mohli vyslechnout a pomoci hledat cestu ven z kolotoče shánění peněz, drog, lží atd. Můžete mu nabídnout doprovod, dát mu najevo, že máte o něj strach, otevřeně mluvit o změně, kterou u něj vnímáte.
V Břeclavi funguje Oblastní charita Břeclav, která nabízí podporu lidem ohroženým závislostí i jejich blízkým. Můžete se tedy obrátit na ně.
https://breclav.charita.cz/co-vsechno-delame/charitni-sluzby/kontaktni-centrum-s-terennim-programem-breclav/
Tel.: 775 950 094
kacko@breclav.charita.cz
Stromořadní 8, Břeclav, 690 02
Vedoucí služby: Bc. Hana Hajduchová - sociální pracovník - vedoucí
To, že se snažíte Vašemu bratrovi pomoc, jak jen to jde je skvělé, ale může to být pro Vás i velmi vyčerpávající. Proto se nebojte využít služeb pro blízké, které by měla Charita také nabízet. Někdy toho může být na jednoho až dost a možnost někde si o všem popovídat může podstatně ulevit a pomoci.
Přeji vše dobré a držím palce!
Za Drogovou poradnu
Andula Novotná