Pervitin v těhotenství
Tera
Dobrý den,
Jiz dlouho zvazuji zaslat tento dotaz, a stale to odkladam nejspis nejvice ze strachu z toho, jaka bude odpoved.
3 roky jsem byla na pervitinu (na jehle) a pak jsem se dozvedela, ze jsem ve 4mesici těhotenství. Bohuzel jeste dalsi 3 mesice jsem bojovala stim, se na pervitin zcela vykaslat, ale podarilo se.
Muj dotaz zni, jake mohou byt pro dite dlouhodobe nasledky? Dceri jsou 2 roky, je zdrava, krasna a nema zadne potize. Narodila se v terminu s porodni vahou pres 3 kg. Nicmene si to stale strasne vycitim a v duchu se ji porad dokola omlouvam za to, ze jsem ji vystavila takovemu riziku, kdyz byla jeste v brisku. (Neuzivala jsem na ulici, a vse ostatni probihalo jako u kazde jine tehotne zeny, vcetne vsech dr prohlidek atd. Ani o tom nikdo nemel tuseni)
Existuji nejaka rizika uzivani, ktera se jeste nemusela projevit? Pripadne jaka? Nebo na co si mam dat pozor?
Predem moc dekuji za odpoved
Tera

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Tero,
moc díky za Váš dotaz a za odvahu! Na začátek Vám chci říct, že úplně chápu, jak těžké pro Vás sepsání dotazu muselo být. A mám pro Vás, myslím, dobrou zprávu. Tou nejzákeřnější drogou, která prokazatelně nejvíce v těhotenství škodí, není pervitin, ale alkohol. Ten má opravdu na vývoj dítěte fatální dopady.
V souvislosti s pervitinem a jeho užíváním v době těhotenství, se často objevuje riziko samovolného potratu či předčasného porodu a nízké porodní váhy dítěte. To se Vás již netýká :-) V předškolním či mladším školním věku se mohou objevit potíže jako poruchy chování, ADHD apod. Jak ale uvádím - objevit se mohou, není to však nutnost!
Velmi důležité je totiž hlavně prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. Zda vyrůstá v pohodovém prostředí, kde se mu dostává lásky a odpovídající péče.
Pokud by Vás nadále trápily pochybnosti a ráda byste si o nich s někým otevřeně popovídala, mohla bych Vám doporučit paní Ilonu Preslovou z Centra komplexní péče SANANIM. Paní Preslová se dlouhodobě věnuje podpoře rodin se zkušeností s návykovými látkami. Centrum sídlí v Praze, ale pokud by pro Vás byla Praha daleko, můžete se na ni obrátit alespoň po mailu.
Centrum komplexní péče SANANIM
http://www.sananim.cz/o-nas-1/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu-ckp.html
pevná linka: +420 220 80 31 30
mobil: +420 702 036 237
email: pece.dite@sananim.cz
Za Drogovou poradnu Vás moc zdravím
Andula Novotná