záškuby
Alkaz
Dobrý den,
už přes rok užívám kratom na téměř denní bázi. Řešila jsem tím své psychické problémy a přidala si, jak to tak bývá, o mnoho problémů navíc. Bohužel zatím nemám motivaci přestat.
Můj dotaz se ovšem týká různých tiků a záškubů, které jsem na sobě začala pozorovat v poslední době. Nikdy jsem se necukala tak moc např. před spaním nebo jen tak nečekaně v průběhu dne ve škole, když sedím. Dnes se mi začal cukat palec na ruce, nejde to zastavit a je to velmi nepříjemné. Může to nějak souviset s kratomem?
Děkuji předem moc za radu a za všechno, co děláte, že se člověk nemusí cítit špatně a sám.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Alkaz, zdravím Vás,
děkujeme za dotaz a Vaší důvěru. Bohužel takto přes internet nemůžeme bez dalších anamnestických informací o Vás objektivně zhodnotit příčinu Vašich obtíží. Nepíšete na jaké dávce kratomu jste, zda jste na stabilní dávce či s ní nějak hýbete.
Na Vašem místě bych se kratomu vyhýbala, ne ani snad kvůli Vašim aktuálním potížím, ale protože kratom je svým účinkem velmi podobný opioidům a vyvolává posléze podobné závislostní onemocnění jako např. heroin. V poslední době máme čím dál více klientů, kteří mají potíže způsobené užíváním kratomu a z mého pohledu je rozhodně lepší se tomuto vyhnout. Zatím není dostatek odborných studií o kratomu a nedokážeme posoudit, zda Vaše zdravotní potíže souvisí přímo s jeho užíváním.
Bylo by vhodné začít spolupracovat s odborníky, ideálně psychiatrem se specializací na návykové nemoci nebo nějakou adiktologickou ambulancí. Píšete, že k vysazení Vám chybí motivace. V odborné službě můžete zkonzultovat to, co Vám kratom v životě přináší či naopak bere. Co Vás k němu vede? Mohou Vám také pomoci řešit nepříjemné stavy, kdybyste se rozhodla kratom vysadit, alespoň krátkodobou nenávykovou medikací než se opět vrátíte do normálu.
Služby je možné také vyhledat zcela anonymně a bezplatně.
Pokud by přeci jen toto nepomohlo, případně se stavy zhoršovaly, oslovte svého praktického lékaře a otevřeně s ním o tom promluvte. Určitě je lepší řešit ihned než čekat zda se Váš zdravotní stav zkomplikuje.
Pokud nevíte, kam u Vás zajít, napište nám, prosím, Vaše nejbližší větší město a my se Vám pokusíme vhodné služby vyhledat.
Držím Vám palce a buďte na sebe opatrná.
S pozdravem,
Nikol Spůrová