Pervitin
Tomáš
Dobrý den
Chtěl jsem se zeptat s jakým nejstarším uživatelem jste se setkali a jestli vůbec je možné aby organismus třeba v 60 letech vydržel rekreační užívání?
Dále mě zajímá jestli když užíváte pervitin rekreačně po dobu jednoho roku jestli už to zanechá následky na mozku a ty reakce už nikdy nevrátí mozek do původního stavu před začátkem užívání?
A pak jsem se chtěl zeptat co se dá představit pod slovem krátkodobé a dlouhodobé užívání?
A co se dá už považovat za závislost?
Děkuji za odpověď nikde na netu jsem to nemohl najít

Odpověděl: Amrit Sen
Tomáši, zdravím Vás,
díky za důvěru. Populace uživatelů drog, především injekčních, nejen u nás, ale obecně stárne. Je to také tím, že díky přístupnosti péče, včetně kvalitních anonymních služeb u nás i v dalších vyspělých zemích, mají stárnoucí uživatelé možnost lépe pečovat o své zdraví a snižovat tak rizika a dopady užívání drog.
Na otázku, zda organizmus 60. letého člověka může vydržet rekreační užívání drog nelze obecně odpovědět. Za prvé netuším, co konkrétně míníte rekreačním užíváním drog a za druhé, každý člověk je neopakovatelný originál, drogy na něj mohou působit a účinkovat různě, stejně, jako se dopady jejich užívání mohou lišit.
Každé užití drogy je riskantním počinem a může dopadnout zle, v krajním případě tragicky. Čím intenzivněji a déle člověk užívá, tím jsou rizika trvalých poškození větší, odvíjí se i od frekvence a množství konzumované/ých drogy/drog a samozřejmě na typu aplikace, přičemž tou nejrizikovější je injekční.
Pro zajímavost, v naší profesi se setkáváme s uživateli drog napříč všemi sociálními skupinami, ve věkovém rozmezí cca od 12 do 75 i více let, když pominu dlouhodobé rizikové uživatele benzodiazepinů, opioidů a dalších léků předepisovaných lékaři, tedy závislé, běžně konzumující až absurdní kvanta nejrůznějších medikamentů, kteří bývají nezřídka i mnohem starší.
Ptáte se na starší lidi a je to dobře, jde snad o konkrétní, možná blízkou osobu, nebo se dotaz týká Vás? Myslím, že je důležité vědět, že většina úmrtí, se kterými se až příliš setkáváme, se týká mladých lidí, počínaje mládeží, uživateli středního věku konče. Jejich organismus, tedy zdraví fyzické i psychické, užívání drog nevydrželo daleko dříve.
Vraťme se zpět, mezi rekreačním užíváním a závislostí je velmi tenký led, zatím jsem nepoznal uživatele, který začal užívat drogy proto, aby se stal závislým, kolik z nich zemřelo, nespočítám.
Dobrou zprávou je, že každý, kdo se rozhodne s drogami skoncovat, ať už závislý, či ne, snáz dosáhne na bezplatnou podporu a pomoc zdravotnických, neziskových i svépomocných zařízení, organizací, služeb a společenství, které má relativně na blízku, a že lidí, kterým se podařilo daří se drog zbavit a uzdravit se, tedy žít spokojený život v dobrých vztazích s lidmi, okolím, světem i sebou samým, stále přibývá.
K dotazu na následky ročního užívání pervitinu jsem už psal, je to individuální a zdravotní problémy, včetně poškození mozku, se mohou odvíjet od mnoha souvisejících okolností. Lidský organizmus, pokud mu to dovolíme a vyjdeme zdraví vstříc, má velkou schopnost regenerace, některá poškození ale mohou být nevratná.
Krátkodobé užívání mohou být dny a týdny, možná měsíce, ale rozum se vzpírá označit tak například mnohaměsíční souvislé intenzivní užívání, byť s nějakými pauzami, navíc, za tu dobu se člověk může velmi snadno stát závislým. Dlouhodobým užíváním myslíme zpravidla roky.
K otázce na závislost, velmi zjednodušeně:
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení, než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Odkazy:
http://txt.www.drogy-info.cz/index.php/publikace/glosar_pojmu/z/zavislost_syndrom_zavislosti
http://txt.www.drogy-info.cz/index.php/publikace/glosar_pojmu/d/diagnosticka_kriteria_zavislosti
http://www.odrogach.cz/skola/uzivani-navykovych-latek/zavislost/
http://drogy.doktorka.cz/kriteria-zavislosti/
Další užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.magazin-legalizace.cz/cs/articles/detail/839-pecko-peri-pergo-piko-parno
http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/72/2788/Akutni-ucinky-metamfetaminu
http://www.prevcentrum.cz/pervitin
https://www.prevcentrum.cz/informace-o-drogach/pervitin/
http://drogy.ful.cz/drogy/pervitin/
http://www.extc.cz/pervitin.html
http://www.angelfire.com/in/freelife/piko.html
Stačí takto?
Kdybyste se ještě potřeboval doptat, kdykoli napište.
Přeji Vám vše dobré, Amrit Sen.