Marihuana,lepící štítky na sešity5×7
Michal
Ve 13 letech (je mi 22)jsem poprvé kouřil Marihuanu-nejvíc,potom míň. doposud 5×(v 15-16letech,jsem kouřil cigarety obalené lepícími štítky i lep.štít.s Mátou.Za den i 5 štítků.6 let abstinuji.v 15-21 let opakovaně hospitalizován na PK i PN,s dg.(smíšená p.osobnosti).Před 9 týdny olíznutí lep.štítku poté zimnice,od té doby neklid a těžko na hrudi+svalová stuhlost.Medikace:risperidon,sertralin.Nevím co stým,případně jak abstinocat.MOC DĚKUJI ZA ODPOVĚĎ.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Michale,
váš dotaz je mi poněkud nesrozumitelný. O kouření lepících štítků v jakékoli podobě jsem nikdy neslyšela. Ta část dotazu, které rozumím je, kde se ptáte na to, jak překonat abstinenční příznaky po vysazení marihuany. Bohužel na to neexistuje žádná jednoduchá rada. Záleží hodně na tom, jaké povahy jsou problémy, které vám vysazení marihuany přináší.
V tuto chvíli vám mohu zaslat pár tipů, které by mohly pomoci. Jinak mne napadá, že o své situaci můžete mluvit i se svým ošetřujícím lékařem. Aby vám mohl skutečně efektivně pomoci, měl by vědět, co se s vámi děje, v jakém jste stavu, případně zda užíváte nějaké jiné látky vyjma léků, které vám předepsal.
S přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.
Slibované tipy, které vám mohou pomoci v asbtinenci od marihuany.
Jak (tolik) nehulit
1. Nemějte u sebe žádné konopí
Zbavte se veškerého hulení, které máte doma. Nenoste konopí u sebe.
2. Vyhýbejte se místům a lidem, které máte s hulením spojené
Zkuste se zamyslet nad tím, kteří lidé a která místa by mohla váš plán s hulením přestat nějak ohrozit. Můžete si udělat třeba i písemný seznam. A na nějaký čas, zejména na začátku, kdy o změnu usilujete, se jim zkuste úplně vyhýbat.
3. Najděte „bezpečná" místa a lidi
Zamyslete se nad tím, která místa a kteří lidé jsou pro vás „bezpeční". A podle toho začněte plánovat, jak budete trávit svůj čas (co a s kým budete podnikat).
4. Naplánujte si, co (jiného) budete dělat
Pokud jste hulení věnovali prakticky veškerý váš volný čas, mohlo by se stát, že se při vysazení budete nudit, nebo budete sám. Samota i nuda mohou být nebezpečné. Připravte se tedy na to, jak je zvládnout. Někdo začne sportovat, chodit na procházky, věnovat se muzice, posilovat, relaxovat...
Máte-li obavy z toho, co budete celý den nebo odpoledne (místo hulení) dělat, zkuste si věci dopředu více plánovat. Ideální je zavést na nějakou dobu pevný denní režim s pravidelným vstáváním a usínám, i činnostmi přes den. Struktura vám zjednodušší běžné denní fungování, většinou pomůže i se zlepšením spánku a usnadní i odolávání chutím.
5. Připravte si nouzový plán pro situaci, kdy vám někdo nabídne jointa
- Řekněte jasné NE
Nejlepší je říct narovinu jasné a pevné NE. Záleží-li vám na tom, kdo nabízí, můžete dodat, že se snažíte s hulením skoncovat a pomohlo by vám, když vám hulení dál nebude nabízet. Vyhýbavé odpovědi („dneska mi není dobře, nemám zrovna náladu, musím brzo domů" apod.) často vedou k tomu, že budete muset nabídku odmítat znovu a znovu. Další možností je po jasném NE z místa rovnou odejít.
- Není třeba nikomu nic vysvětlovat
Jde o vaše rozhodnutí, které nemusíte před nikým obhajovat. Není vaší povinností vysvětlovat svoje důvody, ani přesvědčovat ostatní.
6. Rozmyslete si, co budete dělat, pokud dostanete na hulení neodolatelnou chuť
Nějakou dobu vás nejspíš budou obtěžovat chutě. Nejprve je chuť nenápadná, roste, vrcholí a nakonec ustoupí. Většinou to celé netrvá déle než půl hodiny. Na takové chvíle je dobré se připravit.
Co může pomoci:
- hledání rozptýlení
- fyzická aktivita - chůze, běh, štípání dříví, posilovna, mlácení do polštáře, jízda na kole
- jiní relaxují, soustředí se na dech, poslouchají muziku
- rozhovor s někým blízkým, kdo o vašich plánech ví (mějte v záloze kamaráda, kterému můžete v těžké chvíli zavolat a promluvit si s ním - můžete mluvit o svých chutích, ale i o čemkoli jiném, co vás rozptýlí)
- oddalování momentu, kdy si zapálíte
- připravte si větu, která by vám mohla v první chvíli pomoct - např. „Za hodinu, tj. v ..., se rozhodnu, jestli si zahulím, nebo ne. Teď mi chutě moc temní mozek."
- zkuste si dát sklenici vody, sprchu, pusťte si oblíbené CD
- připomeňte si, proč chcete s hulením skoncovat (pro takové chvíle můžete mít v kapse kartičku, kde budete mít svoje důvody sepsané)
7. Odměňujte se
Když se vám bude dařit držet se cíle, udělejte si radost a odměňte se. Kupte si něco pěkného, co vás potěší (oblečení, hru, muziku, něco dobrého). Odměnou by pro vás však nemělo být hulení. To by váš plán mohlo naopak ohrozit, protože zintenzivní chutě.
8. Sledujte se
Zajímejte se o to, co vám pomáhá těžké situace zvládnout. A pokuste se tím řídit. Stejně tak se zamyslete nad tím, co je s okamžiky, kdy je pro vás těžké situaci ustát, nejčastěji spojeno. Tím zjistíte, které situace jsou pro vás rizikové a do budoucna se na ně budete moci lépe připravit.
Mezi rizikovými situacemi se může objevit například:
Když máte dobrou nebo špatnou náladu; když se nudíte
Večer před spaním, nebo když máte problémy se spánkem
Po práci, na koncertě
Když jste ve stresu a potřebujete relaxovat
Když užijete alkohol,...
9. Alkohol
Pokuste se vyhnout užívání alkoholu, nebo jeho příjem spíše omezte. Pití alkoholu může ve výsledku spíše zhoršit náladu, problematizuje spánek (usnutí bývá rychlejší, ovšem častěji se budíme). V opilosti také často polevíme ve svých předsevzetích.
10. Spánek
Když vysadíte konopí, můžete mít nějakou dobu problémy se spaním. Není to nic neobvyklého a většinou se vše po několika měsících srovná. Pomoci vám může pravidelný denní režim, zvýšená fyzická aktivita, pohyb na čerstvém vzduchu, omezení alkoholu.
Nedaří-li se vám do třiceti minut od ulehnutí do postele usnout, vstaňte. Uvařte si meduňkový čaj, zkuste si číst, učte se hebrejsky („buď se naučím hebrejsky, nebo radši usnu") a až začnete cítit únavu, jděte si znovu lehnout.