drogy
jitka
Dobrý den, mám prosbu muj syn bere drogy už několik let -pervitin ,byl několikrát v léčebně kam jsme ho dostali mi,ale pokaždé se za nějakej čas vrátil zpět k drogám . Je to asi dva dny kdy odešel z domu a chce si žít po svým je zas na pervitinu ,je to začarovaný kruh ,do léčebny nechce . Proto jsem mu řekla že má u nás vždy dveře otevřené ale jen tehdy až bude zdravý jinak at jde do léčebny , bolí mne to u srdce ale měl by si na to dno asi padnout a udělat to kvuli sobě a ne kvuli nám jinak to bude pořád dokola , nevím zad dělám dobře ale jinak se to už nedá zvládat je mu vše jedno a nás to trápí sám odešel za kamarádama a bohužel to asi nedopadne dobře . pervitin si píchá. Mám strach že až nebude zas na tom dobře tak dojde a bude chtít pomoc ale to je pořád dokola . chci poradit ato v tom zda tu pomoc mu opravdu odmítnout at si na to dno padne a sám si uvědomí že to takhle nechce i za tu cenu nejhorší , jsem bezrdná, všici mi radí at ho nechám že jsme pro něj už udělali dost a on mě má jak zadní vrátka na nějakou dobu a pak to bude zas na novo. Děkuji za odpověd

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Jitko.
Mrzí mi, že se synovi opakovaně nedaří drog vzdát. Někdy bývá cesta k trvalé abstinenci obtížná a klikatá.
Konzumace drog, potažmo závislost na nich, není problémem pouze konzumujících nebo závislých osob, ale je to především velká zátěž pro nejbližší okolí, tedy rodinu. Je pochopitelné, že máte plno pochyb o správnosti Vašeho rozhodnutí a že Vám další osud syna není lhostejný.
Bohužel, v některých případech (u závislostí obzvlášť), je v některých situacích největší pomocí - právě nepomoci. Pokud je závislým osobám jejich konzumace tolerována, mají veškerý servis domácnosti a jejich blízké okolí tiše trpí, zpravidla to moc nevede k tomu, aby si dotyčná osoba připustila, že se něco děje a nevede je to nijak k samotné snaze něco změnit. Možná, že pokud syn zakusí jaké to je, užije si život s drogou se vším všudy, pocítí i důsledky, které tento styl života přináší, možná tak rychleji dojde k tomu, že to zase až tak ideální není... Na mnohé toto zabere. Zdali to bude účinné i v případě syna, bohužel, ale nejde slíbit. Jde vždy o hodně individuální záležitosti. To pochopitelně bývá pro nejbližší zpravidla to nejtěžší a není se čemu divit.
Chápu, že je to velmi obtížná a náročná situace, nebo spíše období, plné beznaděje a hledání odpovědí na plno otázek a také různých cest.
Netuším, zda víte, že můžete (i bez ohledu na to, jak na tom je syn v tuto chvíli se svou motivací), využívat služeb pro rodinné příslušníky a být tak v kontaktu s odbornou pomocí. Mít tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace a také tak získávat tolik potřebnou podporu.
Také netuším, kde žijete. Pokud by to pro Vás nebylo obtížné, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče. Plno rodičů, partnerů a dalších blízkých tyto služby využívají a překonávají tak tolik složité období a připravují se tak na momenty, které mohou přijít. Jde o nezávislé a bezplatné služby.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM z. ú.
Školská 30, Praha 1
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Poradnu naleznete v zadní části kavárny Café Therapy. Na první konzultaci je třeba se předem objednat během provozní doby, všechny pracovní dny od 9,00 do 19,00. Veškeré služby poskytuje toto zařízení bezplatně.
Více informací o Poradně zde:http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud žijete někde jinde, dá se obrátit na jakékoliv Kontaktní centrum pro uživatele drog. Bývají ve všech větších městech a tyto poradenské služby pro blízké osoby poskytují také. Pokud byste nevěděla kam se případně u Vás obrátit, napište prosím znovu a uveďte, jaká města máte poblíž.
Zatím se mějte hezky, přeji dostatek sil. V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem MK