pomoc memu priteli
fany
Muj pritel vypije denne 20 piv a ma vsechny apstinencni priznaky a je to byvali narkoman. Je evidovany pod kodem mar 16 fra 77. Jeho zdravotni stav je zly. Mam pocit ze umre. Ma krece sviji se v bolestech, ma tres, zvraci, ma prujem, ma halucinace, poceni, zimnice, poruchy spanku, vydlablost, presto ze ma 90 kilo. Je to byvaly aktivni sportovec, boxet. A ted straci rovnovahu. Je dezorijentovany a obcas i agresivni.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Pokud měl přítem v minulosti problém s drogami, měl by se mít na pozoru před vším, co může vyvolat další návyk, tedy i alkohol je velice nebezpečný. Dle toho co uvádíte je situace asi už dost vážná, sama uvádíte obavu o jeho zdraví, život.
Ke skryté poznámce: nezlobte se prosím, ale odpovídáme na veškeré dotazy pouze prostřednictvím této poradny. Do skryté poznámky můžete napsat vše, co nechcete, aby bylo uveřejněno na veřejném webu. Pokud budete chtít, tak i odpověď může být vyvěšena skrytě, zobrazí se pouze pak pisateli, který dotaz zadal pod jeho kódem.
Nejlepší by bylo, kdyby se přítel obrátil na odbornou pomoc a své současné potíže začal řešit. Léčba závislosti je, ale založena na spolupráci dotyčné osoby, je k ní tedy potřeba souhlas a dobrovolný vstup. Neuvedla jste, jak přítel na tuto možnost nahlíží, zdali by případně s léčnou souhlasil.
Pokud tuto možnost odmítá a Vy máte dojem, že je v ohrožení zdraví, života nebo svým jednáním ohrožuje okolí, můžete zavolat záchranný systém. V takových situacích může být takto ohrožená nebo ohrožující osoba převezena na psychiatrii, kde je po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace. To jsou, ale většinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická diagnóza.
Také existují tvz. ochranné léčby. Ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Musí to být pro Vás velmi náročná situace. Doporučuji spojit se s nějakým zařízením pracující se závislými osobami a tam využívat poradenské služby pro blízké osoby těchto osob. Nejenom, že byste si doplnila informace o celé této oblasti, ale také se poradila jak v dané chvíli účinně pomáhat, co dělat, co naopak nedělat, informovat se o možnostech, které by se dali využít, konzultovat nově vzniklé situace, získávat tak podporu... Pokud byste měla zájem o nějaké kontakty, stačí uvést města, která máte v dobré dostupnosti, rádi Vám je poskytneme.
Takže když to celé shrnu, pokud je přítel nebo Vy v ohrožení, zavolejte pomoc. Pokud by přítel souhlasil s léčením, nebo Vy chtěla využít služeb pro rodinné příslušníky, napište, odkud jste, kontakty Vám vyhledáme. Nebo se sama můžete podívat do databáze zde: www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci - zadat - kraj - okres- město - druh.
Zatím se mějte hezky, přeji dostatek sil oběma a v případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem MK