Otazka
líza
Dobrý den, jsem moc ráda, že jsem narazila na Vaše stránky. Nevěděla jsem, koho se mám na to zeptat. Můj kluk přišel nedávno s nápadem, že se svým kamarádem vyzkouší houbičky. Kamarád už to zkoušel a můj kluk je nadšený z toho, co mu o tom říkal. Podle mě to není dobrej nápad, ale on si to nedá vymluvit. Mám o něj strach. Co se mu může stát? Vyprávěl mi taky, že když kouří trávu, má někdy divný stavy - něco jako halucinace (asi). A není mu potom dvakrát dobře. Co mám dělat? Předem díky za odpověď. Líza

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, úplně Vás chápu, že máte z nápadu Vašeho přítele strach. Zkoušet houbičky není úplně nejlepší nápad a spoléhat na to, že kamarádovi "udělaly dobře" taky není velká záruka. Lysohlávky (kterým se právě říká houbičky) totiž patří mezi halucinogeny, jejichž účinky obecně jsou dost nevypočitatelné. Hodně záleží na osobnosti uživatele, na jeho momentálním psychickém stavu, na vnějších podmínkách (např. stresující podmínky velkoměsta intoxikaci často zhoršují) a u lysohlávek ještě navíc musíte k rizikům přičíst nevypočitatelné dávkování a účinnost jednotlivých houbiček (pokud je dobře neznáte) - někdy stačí pár, někdy ani hrst nic neudělá. Při intoxikaci houbičkami dochází k celkovým psychickým změnám (v emočním prožívání, chování, myšlení...), největším nebezpečím je možný vznik toxické psychózy, agresivního nebo panického chování nebo sebevražedných tendencí pod vlivem drogy. Kromě toho se později mohou objevit flashbacky (návrat stavu prožitého při intoxikaci i třeba jeden rok po ní). V literatuře nejsou výjimkou popisované případy nechtěných sebevražd po houbičkách a různých dalších nehod. Co máte dělat Vy, když se Váš přítel rozhodl lysohlávky vyzkoušet? Můžete mu doporučit, ať si o nich a jejich účincích nejprve sežene víc informací, než od jednoho kamaráda, ať se zamyslí nad všemi riziky a zváží, za jakou cenu se do experimentu pouští i vzhledem k tomu, že vy budete mít o něj strach možná ještě dlouho potom. O lysohlávkách existuje spousta literatury, ať už pro nebo proti, objektivní nebo subjektivních výpovědí. Rozsáhlejší informace najdete i na naší drogové poradně. A jestli není Vašemu příteli moc dobře po marihuaně, docela se mu divím, že se mu chce zkoušet něco ještě mnohem silnějšího a riskantnějšího. Konečné rozhodnutí bude ale stejně nakonec na něm, jen mu můžete nabídnout co nejvíc informací a argumentů proti. Přeji mnoho štěstí.