jak pomoci
K.W.
Můj syn má 18 let a asi 2,5 roku občas (=párkrát za měsíc, jak říká on) kouří marihuanu. Nedávno jsme našla v prádelníku skleněnou a papírovou trubičku, při rozhovoru říkal, že i to je na kouření trávy a ne na šňupání něčeho jiného a je fakt, že obě ty trubičky výrazně smrdí kouřem. V poslední době se mi zdá, že se jeho chování pozvolna mění. Je častěji mimo domov, ne večer, ale přes den. Přestal sportovat. Spoustu času trávil i drív v počítačových hernách, ale v poslední době chodí i do hospody, začal pravidelně kouřit a taky popíjet. Domů ale opilý nechodí. Na taneční party a diskotéky nechodí. Ve škole se už od příchodu na střední školu učil špatně, ale vždycky to nějak uhraje, že nepropadá. Kamarády nemá špatné, ale ve třídě u nich někteří experimentují s kde čím, to vím. Manžel tvrdí, že to vše jsou průvodní příznaky tohoto věku a že to ustojí, ale mně se zdá, že se pohybuje na velmi tenkém ledě, který pod ním praská a potřebuji poradit, jestli mu jde nějak pomoct "dospět bez průšvihů" nebo jestli mi nezbývá jen se na to dívat a doufat, že dobře dopadne. Díky

Odpověděl: Bára Orlíková
To, co poisujete, není sice asi situace ideální, nicméně běžná, a valná většina dospívajících tímto projde bez větší újmy, a mají třeba zkušenosti podobné jako váš syn. Neznamená to, že jeho chování je naprosto v pořádku a kouření marihuany, tabáku a pití alkoholu že je bez rizika, ale nevypadá to na žádnou tragédii. Nějaké informace o marihuaně, pokud by vás zajímaly, najdete v červeném sloupci vlevo pod kolonkou Cannabinoidy. Ty trubičky, které jste našla, mohou sloužit jako "špička" k marihuanovému jointu. Důležité je, že o tomhle všem můžete se synem mluvit, tím je pak řešení jakéhokoli případného problému jednodušší. Víte, dospíváním si každý musí projít sám a tomu, že se občas dostane do větších či menších průšvihů, se nevyhne. A bohužel se to vesměs dotýká i rodičů dospívajícího. Chápu, že je pro vás tahle situace složitá, ale myslím, že nemáte moc možností, jak mu s tímhle pomoct. Pokud byste měla pocit, že se situace nějak vyhrocuje a máte třeba podezření na užívání dalších drog nebo je problémů víc, než jsem schopná z vašeho dotazu vyčíst, tak zas napište. Mohla bych vám doporučit nějaké kontakty, kam se obrátit, protože by v tom případě asi nebylo od věci se o tom s někým poradit osobně a lépe se v tom zorientovat a příjít na způsob, jak s tím naložit. Zatím vám přeju hodně štěstí a trpělivosti. Hezký nový rok.