kombinace léčby a alternativního trestu obecně prospěšných prací
Standa
Nazdar kolegové. Zjišťji možnost realizace léčby závislosti s výkonem alternativního trestu obecně prospěšných prací. Předpokládám, že zdravotní zařízení na tuto alternativu nejsou připraveny, ale je možnost akreditace,kterou by dostala nestátka ? Je jasné že závislák trest neodpracuje a "promění" trest "na tvrdo".Jaký má tedy smysl řešení alternativních trestů u závislých bez spojení s léčbou? Lze předpokládat, že alternativní trest podmíněný léčbou je motivace i když jen pod hrozbou proměmnění trestu.Ale byl by prostor pro práci s klientem-pacientem-odsouzeným. Nechci se dále rozepisovat, zopakuji tedy dotaz. Má nějaké protidrogové zařízení akreditaci pro možnost výkonu alternativního trestu spojeného s léčbou? Děkuji za očekávanou odpověď. Standa

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď. Propojení alternativního trestu s léčbou ze závislosti existuje, i když je to spíš záležitost, která závisí na spolupráci klienta, probačního pracovníka, nízkoprahového zařízení (některá, jako je pražské Káčko, pracují se závislými klienty ve věznicích), soudu, léčebného zařízení... To je ta efektivnější varianta, kdy se s klientem na řešení problému a motivaci k léčbě pracuje. Soud samozřejmě může nařídit v rámci trestu ochrannou léčbu a zároveň třeba veřejně prospěšné práce... To je ale vesměs neefektivní, pokud klient sám k léčbě a k novému životnímu stylu není motivován. Pokud vím, tak některá léčebná či doléčovací zařízení umožní v rámci programu a po dohodě s příslušnými institucemi vykonávat klientovi například obecně prospěšné práce. Navíc, v některých z těchto zařízení může klient být i ve výkonu ochranné protidrogové léčby. Každopádně, požádala jsem o komentář k tomuto tématu Právní poradnu A. N. O., zatím odpověď nemám. Pokud máte zájem, tento komentář a třeba i komentář pracovníků našeho Kontaktního centra, kteří pracují s klienty ve vazbách a výkonu trestu, vám můžu poslat, pokud znovu napíšete. Nebo se můžete na Právní poradnu A. N. O., která se zabývá především drogovou problematikou, obrátit přímo, kontakt najdete v šedém sloupci vpravo. Pokud máte zájem přímo o kontakty na konkrétní zařízení, tak vám taky mohu poskytnout.