zloutenka
Summerday
Mam zloutenku, dozvedela jsem se to pomerne nedavno a bojim se abych nenakazila me pratele ci rodice. Brala jsem heroin rok a pul a nekde jsem se proste nakazila ani nevim jak dlouho ji mam. Mohla by se nakazit maminka, kdyz mi pere kapesnik, ktery je od krve, v ruce? Nebo kdyz mi pritel delal oralni sex? Jak dlouho vubec trva leceni? Mohu mit deti? Nasim to rict nechci, ale asi budu muset, co myslite?

Odpověděl: Bára Orlíková
Nevím, jaký typ žloutenky (hepatitidy) máte na mysli, ale předpokládám, že se jedná o hepatitidu typu C. Taky předpokládám, že pokud vám zjistili toto onemocnění, tak že jste v kontaktu s nějakým odborným lékařem (pokud nejste, tak byste každopádně měla být). Ten by vám měl poskytnout veškeré potřebné informace. Když mi napíšete na můj mail orlikova@sananim.cz, můžu vám poskytnout kontakt na lékaře-hepatologa, na kterého byste se mohla obrátit. Nakazit jste se mohla při pohlavním styku s někým, kdo hepatitidu má, ale ještě pravděpodobnější je nakažení při společném užívání injekčního náčiní při braní drog, protože hepatitida C se přenášé krevní cestou, méně častý je přenos při pohlavním styku nebo z matky na dítě. Nákaza vašich blízkých v případech, které popisujete, je nanejvýš nepravděpodobná. O léčbě hepatitidy C by vám řekl také váš ošetřující lékař, závisí na mnoha faktorech, obvykle je nutné, pokud jste dříve užívala drogy, abstinovat minimálně rok, pak může následovat léčba interferonem, která trvá poměrně dlouho, zpravidla rok. Hepatitida C se může přenést z matky na dítě, takže pokud se chcete tomuto riziku vyhnout, bude zapotřebí nejprve absolvovat léčbu onemocnění. Pokud žijete s rodiči v jedné domácnosti, tak by to asi měli vědět, váš přítel taktéž. Vyhýbejte se používání stejných hygienických potřeb (kartáček na zuby, potřeby na holení - depilátory apod.). Domluvte se s přítelem na používání kondomu při pohlavním styku. Můžete se taky podívat na tenhle odkaz, tam najdete nějaké základní informace o žloutenkách.