MDMDMDMA
Dobrý den. Chtěl jsem se zeptat, v jakých dávkách byla extáze užívána při terapeutickém pojetí v mezlidských poradnách ;))) Při kolika miligramech už MDMA vyvolává nebezpečí předávkování - toxicita, která dávka začíná být pro "normálního" člověka nebezpečná. Četl jsem že od 250 mg. Rovněž jsem slyšel, že optimální dávka je 2 mg na kilogram. Další otázka, která mě zajímá se týká extáze samotné: slyšel jsem, že je účinější její pravotočivá podoba než levotočivá ;) Myslíte, že je tedy možné, že se tedy můžou na trhu objevit pilule se stejným množstvím MDMA, jen třeba odlišné třeba v tom, že jedna tableta bude mít levotočivej izomer????????? Nebo se "vyrábí" jen ty "lepší"? Slyšeli jste o tom někdy? Děkuji... Filip

Odpověděl:
V dobách, kdy byla k těmto účelům používána, se používala v dávkách 40 - 160 mg na sezení. O tom, jaké dávky jsou nyní experimentálně zkoušeny v terapii posttraumatické stresové poruchy (PTSD) nemám informace. Předávkování může způsobit v podstatě jakákoliv dávka, vše je poměrně dost individuální (záleží na řadě faktorů). Naštěstí předávkování MDMA nebo závažné zdravotní poškození eventuelně smrt jsou poměrně vzácné v poměru k velkému počtu lidí užívajících extázi (nicméně musíme mít na paměti, že jsou i tací, kteří po MDMA zemřeli). Dále je nutno si uvědomit, že ženy jsou k účinkům MDMA podstatně vnímavější než muži. Dávka 2 mg na kilogram u 80 kg u muže odpovídá celkové dávce 160mg. Odhadoval bych, že dávka, která velmi pravděpodobně vyvolá obdobný účinek, se bude pohybovat zhruba už mezi 80 - 100 mg (cca 1mg/kg), ovšem to je velmi spekulativní a nepřesné vzhledem k interindividuální variabilitě subjektivního prožívání a účinku této látky. Dále v bílé populaci existuje ještě zhruba 20% jedinců, kteří jsou tzv "Poor Metabolisers" a u těch je možno očekávat zvýšenou vnímavost k účinkům MDMA. Co se týká účinku různých isoform MDMA, jejich účinky se samozřejmě do jisté míry liší. Na rozdíl od ostatních amfetaminů, je v případě MDMA účinná její S forma. Pokud by se v tabletách vyskytla tato isoforma, tak samozřejmě účinek při stejné dávce MDMA by byl výraznější než při výskytu racemátu nebo R formy. Nicméně procesy izolace optických antipodů těchto látek jsou poměrně dost náročné, a pochybuju o tom, že jakýkoliv ilegální výrobce by chtěl do těchto postupů investovat. Navíc při výrobě MDMA vždy vznikne racemická forma, která obsahuje 50% S a 50% R formy. Takže pro to, aby tableta obsahovala stejné množství MDMA v její S formě, musel by výrobce syntetizovat dvojnásobné množství této drogy, což by pro něj z pochopitelných důvodů rozhodně nemělo význam. Takže rozhodně všechny tablety s MDMA obsahují racemickou formu (tedy R i S izomer).