diazepam
baby
Občas užívám diazepam. Ne pravidelně.Když jsem nervózní, pomáhá mi hlavně při trémě.Bojím se ale jeho účinků.Nejsem na něm rozhodně závislá fyzicky, ale bojím se, že psychicky ano.Zajímalo by mě, jestli nějak poškozuje organismus-játra a tak. Taky na něj někdy piju, což se nemá, tak mám strach, jestli si moc neškodím.Můžete mě blíže informovat, jak moc si škodím a jestli by mi nepomohlo něco jiného??Díky moc předem......

Odpověděl: Bára Orlíková
Podle toho, co píšete, mám spíš za to, že užíváte diazepam bez toho, aby vám byl na konkrétní potíže předepsaný lékařem, což není úplně dobrá varianta (omlouvám se, pokud vás podezřívám neprávem). Myslím, že bude nejlepší, když si nejdřív přečtete v červeném sloupci vpravo kolonku Trankvilizéry, najdete tam informace o benzodiazepinech, mezi které Diazepam patří. Vzhledem k riziku závislosti se toto anxiolytikum předepisuje (s výjimkou udržovací léčby epilepsie) pouze krátkodobě a platí, že jeho užívání by mělo být v akždém případě doprovázeno psychoterapií. Ohledně vlivu na játra - nalezla jsem pouze informaci, že se nemá předepisovat v případě závažného onemocnění jater, protože je tím snížena schopnost organismu odbourávat látku. Kombinace s alkoholem je dost nebezpečná vzhledem k velmi zvýšeném riziku smrtelného předávkování, stejně jako při kombinaci s jinými farmaky, který ovlivňují CNS, při dlouhodobém užívání benzodiazepinů dochází také k obtížím s pamětí (a současné užívání alkoholu je posiluje). Nevím, jak dlouho a jak často diazepam užíváte. Nicméně si myslím, že vaše obavy, že to není nejlepší řešení, jsou vcelku oprávněné. Určitě by pomohlo něco jiného, a tak si myslím, že by vám s tím někdo s odborníků mohl dobře poradit. Pokud byste měla zájem o další informace nebo kontakty, kam byste se mohla obrátit, pište, jsme vám k dispozici.