STIMULANTY
Mdpe
Dobrý den, slyšel jsem, že pervitin působí na základě toho, že zapadá do receptorů pro adrenalin. Myslím si že je to nesmysl. Je to s vylučováním jako u extáze? Myslím tím přes dráždění a tím vylučování adrenalinu. Vylučuje se u pika serotonin a dopamin méně jak u extáze? Díky.

Odpověděl:
Tak tomu skutečně není. Metamfetamin (pervitin) a amfetamin (speed) účinkují zejména na dopaminergní nervové buňky. Jejich mechanismy účinku jsou poměrně složité, nicméně zjednodušeně působí dvěmi mechanismy - inhibicí zpětného vychytávání dopaminu a hlavně zvýšením výdeje (releasu) dopaminu z nervové buňky (tzv. mechanismem reversního transportu). Co se týká adrenergního a serotonergního systému, tyto látky je ovlivňují také, velmi podobným mechanismem jako dopaminergní systém, nicméně v mnohem menší míře. Zjednodušeně řečeno, za účinky pervitinu je zodpovědný zejména dopamin. K poslední části otázky - serotoninu se po pervitinu uvolňuje méně než po extázi (MDMA), dopaminu více.