Otazka
Chtěl bych pouze vyjádřit svůj názor ohledně abstinence. Z vlastních zkušeností vím, že neplatí Vaše časté tvrzení,že čím delší čas uběhne od doby, kdy člověk konzumuje drogy, tím jsou jeho chutě slabší. Prostě to tak nefunguje. Vrací se to v určitých periodách, v zátěžových situacích, při sebemenším a samozřejmě nepřímém kontaktu. Mluvím o pervitinu. Z čehož vyplývá, teď mluvím o sobě, že mám na pár let zavařeno. Děkuji za Vaši případnou odpověd¨.

Odpověděl: Bára Orlíková
Tohle je asi trochu nedorozumění, což mě mrzí. Myslím, že vám klidně potvrdím, že chutě na drogy přichází ve vlnách, v zátěžových situacích, v rizikových situacích (to se týká toho přímého i nepřímého kontaktu s drogou, s lidmi, kteří berou a podobně). Tyhle informace taky lidi, co jsou v léčbě a v doléčování, dostávají, a učí se tyto situace zvládat (a těm rizikovým se nejlépe vyhýbat)... To, co je v některých odpovědích uváděné - že se intenzita chutí na drogy snižuje v souvislosti s délkou abstinence, platí obecně. Spíš by se dalo říct, že se periody, ve kterých chutě přicházejí, prodlužují a méně často jsou chutě tak ohrožující jako na začátku abstinence. Po pár letech si na drogy vzpomenete v zátěžové situaci opravdu málokdy a určitě tytéž situace nebudete prožívat tak intenzivně jako po pár měsících bez drog. Doufám, že se mi podařilo to aspoň trochu uvést na pravou míru. Možná, že chutě a představa, jak dlouho vás budou pronásledovat, vypadá na začátku hrozivě, jako že "máte na pár let zavařeno", ale když se s tím člověk naučí zacházet, tak se mu to zvládá líp, rozhodně to není neovladatelné. Kdybyste si chtěl popovídat na tohle téma, tak klidně napište. Mějte se hezky a držte se :-)