Problémy sdcerou
bubu
Mám poslední dobou problémy s 15ti letou dcerou. V létě jsme přišli na to, že se pořezávala žiletkou. Řešila tím své problémy s přemírou myšlenek v hlavě. Aby nemusela myslet na problémy, pořezala s, aby myslela na bolest. Jezdily jsme do psychologické poradny - téměř k ničemu. Doma s námi moc nekomunikuje, přijde ze školy, zaleze do pokoje a poslouchá hudbu nebo si čte. Dokonce uvažovala i otom, že uteče z domova. Když si s ní chci promluvit, nemá zájem. Má sešit výstřižku o drogách, čte knížky i sleduje filmy z drogovou tematikou. Když se jí zeptám jestli něco nebere, tak mi řekne že přeci není blbá. Ale vím že kouří, nevím jestli trávu , to nepoznám. Chuť k jídlu má dobrou, nehubne. Ráda bych jí pomohla ale nevím jak na ní, abych všechno ještě nezhoršila.Děkuju.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den. Ve věku, ve kterém je vaše dcera, je určitá nekomunikativnost a potřeba samoty normální, také je normální, že má člověk v hlavě zmatek a spoustu problémů, normální ale už není řešit to ubližováním si. To je určitě vážný problém, ale nepíšete, jestli stále ještě trvá, nebo v tom směru pomohly návštěvy poradny. Ohledně drog je těžké něco podnikat, když vlastně nevíte, jestli jsou vaše obavy odůvodněné. To, že se vaše dcera o problematiku zajímá, ještě nemusí vůbec znamenat, že by drogy skutečně brala. Ukazatelem by bylo, kdyby například trávila hodně času mimo domov, chodila večer poydě domů, spala spíše přes den, moc nejedla apod. To se týká spíš tvrdých drog, je pravda, že jestli kouří marihuanu nebo ne dost možná nepoznáte. Řešením je o problému s ní mluvit a ukáyat jí, že o ní máte strach a proč. Z toho, co píšete ale jako větší problém vyznívají její sebepoškozující stavy. Pokud nepomohla psychologická poradna (i když bych za úspěch považovala už to, že tam dcera šla), zkuste třeba vyhledat jiné psychologa, možná jen tenhle nevyhovoval, to se často stává. Bylo by dobré najít někoho, v koho by měla vaše dcera důvěru a nechat ji tam třeba chodit samotnou. Pokud doma nechce mluvit s vámi, může to zkusit někdo jiný - člen rodiny nebo třeba i rodinná kamarádka, ke které má důvěru apod. Pak by jste se ale možná musela smířit s tím, že se všechno, co bylo řečeno, nedozvíte. Máte pravdu, že přílišná snaha o komunikaci situaci často ještě zhorší, zkuste proto postupovat po menších krůčkách. Vím, že to je hodně těžké, když máte o dceru strach, ale pokud je v tak složitém období, je hodně citlivá na jakýkoli nátlak. Přeji hodně štěstí a trpělivosti a pokud budete potřebovat, kdykoli se znovu ozvěte.