pozice soc. prac. při řešení na podezření užívání drog
Tina
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jaký je postup sociálního pracovníka při podezření na užívání drog u čtrnáctiletého dítěte. Ze strany postupu úřadů atd. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Při každém případu sociální pracovnice (předpokládám, že máte asi na mysli sociální pracovnici z Odboru/oddělení péče o dítě při místních úřadech) musí postupovat podle § 359 zákona o sociálně právní ochraně dětí. V situaci, kdy je podezření na užívání drog u čtrnáctiletého dítěte, musí nejprve se souhlasem rodičů toto podezření ověřit (to znamená, že nechá udělat testy na drogy, pravděpodobně ve spolupráci s lékařem) a pak podle toho, co zjistí, postupovat. Postup musí být v souladu s výše uvedeným zákonem, ale v každém z jednotlivých případů se postupuje individuálně. Mělo by se samozřejmě odlišně nakládat s informací, že dospívající kouří marihuanu a s informací, že pravidelně užívá heroin. Nejtvrdší opatření, které může sociální pracovnice navrhnout, je umístění dítěte do ústavní výchovy. Nicméně, samozřejmě existují a používají se i jiné varianty řešení, záleží na konkrétní situaci. V České republice je bohužel problém s umístěním dítěte mladšího patnácti let do ústavní léčby z drogové závislosti a prací s tímto typem klientely se zabývá velmi málo organizací, tím můžou být způsobené potíže s heldáním vhodného řešení. Bohužel vám neposkytnu příliš konkrétních informací, s každým případem se nakládá specificky. Proč se vlastně ptáte?