Otazka
Joanna
20-11-2002 Bara Orlikova napsala jako odpoved od: Kadet, 20-11-2002 Nesnasim Vase odpovedi ktere s kazdym fetakem jednaj jak s malym ditetem. To se to vytahuje, kdyz mate vsechno a my nic. ODPOVED:Upřímně řečeno, mám za to, že s lidmi, kteří píšou do poradny, jednáme jako se svéprávnými. Pokud jsou tedy jejich dotazy aspoň přiměřeně srozumitelné. Takže si nejsem úplně jistá, na co narážíte. Víte, myslím, že to opravdu není o tom, že bychom se vytahovali :-), ale pokud někdo žádá o pomoc nebo informace, tak od nás nějaké znalosti, vědomosti a zkušenosti očekává. Kdybychom je neměli, těžko bychom se mohli prezentovat v poradně a být vám k dispozici. Navíc, pokud vám styl odpovědí vadí, nemusíte se na nás obracet a najít si odpovědi na své otázky jinde :-) Ma reakce: VE VASI ODPOVEDI, PREDEVSIM V JEJIM KONCI, JE MNOHO AROGANCE A POHRDANI. NEMOHU SI POMOCI, ALE Z MNOHA ODPOVEDI, NEJEN VAS, ALE I DALSICH KOLEGU, TO OPRAVDU VELMI CISI. TEN POCIT NADRAZENOSTI! LIDE JSOU NA TOTO VELMI CITLIVY. A CO SE TYCE TE VASI PROKLAMOVANE UPRIMNOSTI - JE TO SPISE SEBEKLAM NEPOSTRADATELNOSTI, KTEREMU MNOHO Z VAS PODLEHLO. NA VASICH STRANKACH NAPRIKLAD ZCELA SCHAZI INFORMACE O DOSAZENYCH VZDELANICH A ZKUSENOSTECH PRACOVNIKU. NENI TO TREBA JEN ZAMER, ABY JSTE NEMUSELI ZVEREJNIT INFORMACE, ZE U VAS PRACUJI LIDE BEZ KVALIFIKACE, S NEDODELANYMI SKOLAMI, LIDE Z OBORU NESOUVISEJICI SE ZAMERENIM VASEHO OBC.SDRUZENI, NENALEZNUVSI UPLATNENI NIKDE JINDE? LIDE PROVADEJICI ZAKROKY (LEKARSKE), NA KTEROU NEMAJI POTREBNOU KVALIFIKACI A PORUSUJICI TIM KROME PREDPISU I ZAKON? KDE JE VASE ZODPOVEDNOST ZA RADY, KTERE SIRITE PO INTERNETU I OSOBNE PRI NAVSTEVACH KLIENTU? VAS PROGRAM SE ZAMERUJE Z VICE JAK 90% RESENI NASLEDKU, NAMISTO ABY JSTE SE SOUSTREDILI NA PREVENCI U MLADE GENERACE, KDE POMOC MA CENU A VYZNAM. JAK VAM JE, KDYZ MENITE BUCHNY KLIENTOVI, KTERY SI PAK DA ZLATOU DAVKU Z VASI STRIKACKY? JAKY MATE POCIT, KDYZ SI Z TAKTO LEHCE ZISKANYCH STRIKACEK OD VAS! DAVAJI DETI TEN SHIT DO KREVNIHO OBEHU? JAKY MATE POCIT, KDYZ TAHATE Z BASY LIDI KTERI KRADLI, LOUPILI A PREDAVALI ABY SI PAK MOHLI DAT SVOJI DAVKU? REKNETE, ZE KAZDY JE ZODPOVEDNY ZA SVUJ ZIVOT. ALE JEN DO TE DOBY, NEZ NEKOMU TU CESTU USNADNUJETE A NAPOMAHATE, BYT NEPRIMO V TRESTNE CINNOSTI. HLAVNE, ZE JE VSE PO PRAVNI STRANCE VSE V PORADKU! ALE CO SVEDOMI. TO SLOVO VAM BOHUZEL NIC NERIKA. ALE TREBA BY JSTE SE MELI ZAMYSLET NAD TIM, JESTLI VYPLAVENE KACKO V HOLESOVICICH NEBYLO VAROVANI-TREST ZA VZPUPNOST VASICH "ZAMESTNANCU"! NEBERTE TENTO PRISPEVEK JEN JAKO KRITIKU, SPISE JAKO ZAMYSLENI NAD UCELEM A SMEREM, KAM SE RITITE A KAM BY SE VASE POMOC MELA DALE UBIRAT. PUVODNI MYSLENKA BYLA DOBRA. VIM, JAK TEZKE JE ZMENIT SMER ROZJETEHO VLAKU, ALE ZODPOVEDNOST ZA SMER NESE VASE VEDENI. NEBOJTE SE PROTO HO KRITIZOVAT. PEKNY DEN PREJE JOANNA PS: Predpokladam, ze se vam nebude moc chtit zverejnit tento prispevek, ale reakce ukaze vasi odvahu postavit se primo pred problem, ktery je chapan sirokou verejnosti jako zavazny. Dekuji za vasi reakci!

Odpověděl: Jiří Richter
Milá Joanno, velmi nás mrzí vaše nespokojenost i váš pocit, že děláme naší práci nekvalitně, neefektivně a navíc zbytečně. Můžu vás však ubezpečit, že kdyby tomu tak bylo, už bychom dávno svoji práci nedělali. Všechny indikátory efektivity však ukazují, že jsme jednou z nejúspěšnějších organizací v ČR a naše práce je srovnatelná s těmi nejkvalitnějšími organizacemi v EU. Při své kritice našeho sdružení a našich služeb však zpochybňujete také protidrogovou politiku v ČR. Na otázky související s ní by Vám však měla dát odpověď Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky. V poradně zveřejňujeme všechny dotazy nebo reakce na dotazy, což si myslím, že je dostatečný důkaz toho, že jsme schopni přijímat i kritiku. Pokud by tak nebylo, nezveřejnili bychom ani ten dotaz, na který reagujete vy. Občanské sdružení SANANIM, které bylo založeno v roce 1990, provozuje několik zařízení, ve kterých se pracuje přímo s klienty. Také se zaměřuje na primární prevenci, vzdělávání, poskytování informací o drogové problematice. Spolupracuje s dalšími organizacemi v České republice i v zahraničí. Jednotlivá centra pracují podle standardů, které platí pro ČR. Pracovníci těchto zařízení mají kvalifikaci odpovídající těmto standardům. Zaměstanci SANANIMu, kteří pracují s klienty, mají zpravidla k předchozímu vzdělání psychoterapeutický výcvik a kurzy zaměřené na problematiku závislostí a průběžně se dále vzdělávají. Kromě toho pracují pod interní i externí supervizí. Práce s klienty je vázána etickými pravidly. Nikdo ze zaměstnanců neprovádí lékařské zákroky, na které nemá kvalifikaci. SANANIM se zaměřuje především na harm reduction, léčbu a doléčování. V oblasti primární prevence spolupracujeme, nicméně existuje mnoho jiných organizací, které se této sféře věnují výhradně. Nechci s vámi polemizovat o záležitostech, které uvádíte, ohledně sféry harm reduction a práce s klienty ve vězení. Víte, pokud jde o morální zodpovědnost za naše rady a naší práci, to je téma, které je předmětem odborných diskusí nejen v drogové problematice, ale ve všech pomáhajících profesích. Je to dilema, které řešíme při každodenní práci s klienty, zda klienti od nás dostávají to, co potřebují, jaký postoj máme k některým problémům zaujmout, abychom neohrozili klienta ani neporušili jakékoli zásady práce s ním... Tento problém je složitá záležitost, kterou asi nemůžeme vyřešit prostřednictvím této odpovědi. Máte-li dojem, že v rámci SANANIM dochází k porušování těchto pravidel nebo zákonů, můžete se obrátit na odbornou radu občanského sdružení nebo na další relavantní orgány jako je Policie ČR nebo lékařská komora.