Subutex v těhotenství
Tereza
Dobrý den,
před dvěma týdny jsem dojela ze zahraničí, kde mi lékaři napsali subutex (16 mg/denně). Tam jsem s nimi měla konverzaci že kdybych otěhotněla, že určitě není dobré přestávat, že by to ublížilo plodu, že musím brát celé těhotenství a postupně až do porodu mi budou dávky snižovat. Momentálně jsem ve 3.měsíci. Jenže já jsem momentálně v České Republice, měla jsem se původně zdržet jen 2 týdny, tak mi lékař dal prášky s sebou. Jenže já po-té co jsem dojela zjistila že se tu musím zdržet delší čas a to 5 týdnů. Prášky ale mám jen na 2 týdny, takže ze začátku jsem brala 1 prášek(8mg/denně) a ted to beru tak že si dám půlku jednou za dva dny. za 2 týdny se vracím a mám jen 4 tablety, až se vrátím, tak zase budu užívat 16mg denně. Ale mám vážný strach o plod, nemůže mu to něco udělat? Nejraději bych ted vysadila úplně, ale to je hodně riskantní? Bohužel do Prahy, ani Českých Budějovic to mám hodně z ruky, takže se tam nemůžu zastavit na konzultaci. Budu Vám moc vděčná za odpověd.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Terezo, můžeme Vám nabídnout možnost dát kontakt na nějaké odborné zařízení, lékaře, který může substituci předepisovat v místě, kde to máte v dosahu. Ale opravdu Vám to může napsat jen odborný lékař po osobní návštěvě. Je dobré, abyste měla při sobě potvrzení o tom, že jste v substituci ( i když je to v zahraničí) a těhotenský průkaz. Na základě vyšetření by Vám lékař měl napsat substituci na přechodnou dobu.
Jak to nyní zvládáte při takovém vysazování substituce? Jak reaguje plod? Teoreticky je možné vysazení substituce v druhém trimestru těhotenství, pokud je k tomu klientka rozhodnuta, nebrání tomu zdravotní stav a nejsou jiné překážky. Ale opět by toto musel rozhodnout lékař při osobním sezení. Nikdo nechce ohrozit dva lidské životy.
Takže pokud budete chtít využít nabídky zkontaktování nějakého zařízení zavolejte do Cadasu na tel.222 924 245 ( psychiatrická ambulance poskytující substituční léčbu) v pracovních dnech mezi 9-16 hod.