zoufalství
hanka
Dobrý den.Mému synovi bude letos 24 let.Před rokem a půl absolvoval 6-ti měsíční léčbu v komunitě,šňupal pervitin.Zhruba před půl rokem se k drogám vrátil,ale zjistila jsem že si píchá.Musela jsem ho vykázat z domu,neboť mám devítiletou dceru,která má epilepsii.On nikde nepracuje a já už také nemám prostředky na jeho případnou léčbu.Existuje u nás nějaké zařízení kde se léčba neplatí a je ještě vůbec nějaká naděje že přestane?

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
Zcela chápu Vaše obavy a rozumím Vašim starostem o syna. Že se závislý k drogám i po léčbě vrátí, se bohužel může stát. Většinou, pokud jde o léčbu v terapeutické komunitě, bývá léčba delší, než 6 měsíců, končívá pak v rozmezí daném komunitou podle potřeby klienta. Nepíšete, jestli syn léčbu absolvoval celou, zakončenou symbolickým rituálem po naplnění všech důležitých podmínek, který je pro další úspěšný postup klienta velkým bonusem. Jak asi víte, stejně důležité, jako komunitní léčba samotná je i následné doléčování, bez kterého se naděje na úspěšné setrvání v abstinenci radikálně snižuje a nelze je v žádném případě nijak podcenit.
Naději, že se Váš syn vymaní ze závislosti samozřejmě má. Nutné je, aby pro sebe v tomto smyslu něco udělal, tedy aby se léčil a aby poctivě nezanedbal žádnou z fází léčby, včetně již zmińovaného doléčování.
V žádném případě nemusí být syn odkázaný na hrazení léčby Vámi. Podmínkou je, aby se zaregistroval na Úřadu práce, domluvil si léčbu a absolvoval detox. Úřad se pak může podílet kromě placení zdravotního a sociálního zabezpečení i na hrazení zásadní části jeho léčby. V žádném případě není pro přijetí do komunitní léčby kritériem jeho momentální schopnost léčbu hradit. Závěrečnou část léčby si pak už klient, který chodí z komunity do zaměstnání, platit zcela sám a případně možný vzniklý dluh zařízení splácet. Vše je o dobré vůli a o domluvě.
Nepomůžete mu ale tím, že byste náležitosti kolem léčby řešila za něj. Pokud mu jakákoliv vůle k léčbě chybí, doporučuji se buď spojit s pracovníky zařízení, kde se Váš syn léčil a o situaci s nimi pohovořit, nebo se spojit s některou z poraden pro rodiče, kde Vám po seznámení se situací doporučí kroky, kterými se lze pokusit dopomoci k motivaci Vašeho syna k léčbě.
Jste li z Prahy, nebo okolí, domluvte si telefonicky schůzku v Poradně pro rodiče (PPR) našeho občanského sdružení SANANIM, které provozuje i tuto internetovou poradnu.
Kontakt:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Adresa:
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Kontaktní osoby:
vedoucí poradny Mgr. Štěpánka Čtrnáctá.
stálý tým PPR:
Eva Formánková
Napište, jestli Vám byla naše odpověď užitečná, rádi odpovíme na další dotazy.
Přeji hodně štěstí, síly a trpělivosti,
Amrit Sen.