jak se vyvarovat návratu užívání?
annick
Dobrý den,
toto je poprvé, co se ptám v nějaké poradně ohledně závislosti na pervitinu. Před půl rokem překonal můj přítel závislost, poměrně velkou, (obávám se, že si v lednu prošel i toxickou psychozou- dle jeho chování). Vše se zdálo již mnohem lepší a nyní prý potkal známeho, který mu něco dal. O víkendu se tedy zfetoval po půl roce znovu. Nevím co mám dělat, bojím se toho, že budeme muset absolvovat znovu to, co před půl rokem. Platila na něj jeho sestra, která je taky již po deseti leté abstinenci zcela čistá. S výhružkou sestry a mé, že vše řekneme rodičům přestal, ale jak mi sám řekl, chuť na drogu bude mít pořád. Já sama s drogami téměř zkušenosti nemám a proto se Vám chci zeptat, zda-li si myslíte, že je možné to zvládnout opět bez odborné pomoci a či jeho víkendový úlet byl opravu jen klopýtnutí, jak tvrdí sám.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
začnu odzadu - opravdu těžko říct, jestli bylo jeho víkendové užívání jen jednorázový relaps (nebo úlet, jak píšete) a nebo jestli je to začátek recidivy, tedy opětovného braní. To totiž neví ani on sám. Vzhledem k tomu, před jaou dobou jste dotaz psala (za tak dlouhé čekání se velmi omlouváme), už to asi teď víte.
Jste asi už také dál v rozhodnutí, co teď. Každý případ je hodně individuální, ale obecně se dá říct, že s každým dalším pokusem o abstinenci, který nevyjde, je to příště těžší, sebevědomí slabší a ochota okolí pomoci menší. Zároveň pokud se někdo snaží přestat sám, bez léčby a hlavně doléčování, pak je větší pravděpodobnost, že to skončí fiaskem. DOléčování je dobré především k tomu, aby pracovalo právě s chutěmi. Přítel naštěstí nemá pravdu v tom, že by měl chutě na drogy už navždy. To by byl hodně těžký a vydřený život...
Zkuste kdyžtak popsat momentální situaci, slibuji, že tentokrát se dočkáte odpovědi dříve. Případně, pokud k tomu bude přítel svolný, se rovnou obraťte na některou ze lužeb pro závislé.