jak se vyvarovat návratu užívání?
annick
Dobrý den,
toto je poprvé, co se ptám v nějaké poradně ohledně závislosti na pervitinu. Před půl rokem překonal můj přítel závislost, poměrně velkou, (obávám se, že si v lednu prošel i toxickou psychozou- dle jeho chování). Vše se zdálo již mnohem lepší a nyní prý potkal známeho, který mu něco dal. O víkendu se tedy zfetoval po půl roce znovu. Nevím co mám dělat, bojím se toho, že budeme muset absolvovat znovu to, co před půl rokem. Platila na něj jeho sestra, která je taky již po deseti leté abstinenci zcela čistá. S výhružkou sestry a mé, že vše řekneme rodičům přestal, ale jak mi sám řekl, chuť na drogu bude mít pořád. Já sama s drogami téměř zkušenosti nemám a proto se Vám chci zeptat, zda-li si myslíte, že je možné to zvládnout opět bez odborné pomoci a či jeho víkendový úlet byl opravu jen klopýtnutí, jak tvrdí sám.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Dobře, že píšete. To, co popisujete, se bohužel stává. V některých případech uklouznutí v abstinenci napomohou k tomu, že si dotyčná osoba potvrdí to, že již opravdu drogy užívat nechce. V některých je to zase naopak začátek starých zažitých mechanismů... A to je pak vážný problém..
Rozhodně bych situaci nepodceňovala a odbornou pomoc využila v každém případě. Netuším, zda přítel byl odléčen, zda na léčbu navazovalo neméně důležité doléčování. Vždy nejde jen o to vysadit primární drogu, ale je nezbytné, aby dotyčná osoba byla odléčena. Psychická závislost nezmizí. Chutě na drogu se v různých intenzitách a frekvencích průběžně vrací poměrně dlouhou dobu.
Pokud bude přítel v kontaktu s odbornou pomocí, bude mít jistě mnohem větší šanci tímto dlouhodobým procesem projít snadněji a bezpečněji. Odbornou pomoc můžete využít i Vy, veškerá zařízení pracující se závislými, nabízí ve svých službách i poradenské služby pro rodiče, partnery a další blízké osoby závislých osob. Nebojte se jich využít, v mnohém Vám to pomůže.
Pokud byste měla zájem o konkrétní kontakt, napište znova a uveďte, odkud jste. Velmi ráda Vám doporučím nějakého kolegu v místě Vašeho bydliště.
Zatím se mějte hezky a ozvěte se.
S pozdravem Markéta K.