Závislost?
tekknika
Dobrý den. Mám se sebou dost velkej problém. Cca v 11-ti letech jsem začala kouřit marihuanu. Nekouřila jsem jí pravidelně, ale jen když mi jí někdo nabídnul. Postupem času jsem začala se sebepoškozováním. Školní psycholožka, ke které jsem šla (nedobrovolně)mě po pohledu na mé ruce poslala do Klatov k dětské psychiatričce. K té jsem chodila cca 3 roky a předepsala mi Zoloft. Paní doktorka věděla, že marihuanu občas užívám a důrazně mi vysvětlila, že na tyto léky nemám pít alkohol ani užívat THC. V těch letech mi přišlo jako kdyby mi řekla : \" Chlastej a hul tu trávu! \" je fakt, že jsem to asi necelý měsíc dodržela, ale pak jsem začala přemýšlet co by se stalo, kdybych to udělala. Nejprve jsem zkusila co se mnou udělá větší množství prášků než jsem měla předepsáno. Začala jsem kouřit marihuanu víc než před tím, i když jsem nesměla tak jsem na to pila i alkohol. Pak už jsem prášky nebrala, paní doktorce jsem řekla, že už je nepotřebuju, že se cítím líp, ale nepocítila jsem na sobě žádnou změnu až teda na to sebepoškozování. To už jsem úplně vypustila z hlavy. Nastoupila jsem na učňák a začala jsem kombinovat alkohol s marihuanou. Ve třetím ročníku na učilišti mi jeden kluk, kterého jsem neznala osobně, nabídnul pervitin. Ať to zkusim šňupnout. Jestli chci nebo nechci... ale řekla jsem si fajn proč ne... dám si jednou, zkusim to a uvidim. Prvních pár měsíců se dá říct, že jsem to s tim šňupáním hodně přeháněla. Pořád jsem si ale říkala, že to bude dobrý, že s tim můžu kdykoli skončit, že to mám pod kontrolou a nejsem na tom závislá. Těch pár měsíců jsem toho brala hodně moc. S kamarádem pro nás nebyl problém vyšnupat ve dvou lidech 2 gramy pervitinu. Naprostý šílenství! Po půl roce šňupání jsem si začala na dojezdech říkat, že už jsem na tom asi blbě, že i když mi je kolikrát strašně blbě a když to nechci brát tak proč to beru. Zkoušela jsem s tim něco sama udělat, ale nějak mi to nevycházelo. Potom mě kamarádka seznámila s dost zvláštním člověkem, kterýmu se říká Šaman. Byla jsem u něj skoro 2 měsíce pečená vařená. Místo pobíhání po městě a shánění drog jsem byla u něj. Hodně mi pomohl. Tím pádem jsem 2 měsíce nefetovala. Pak ale mezi náma proběhla jedna dost nepříjemná chvíle a přestala jsem se s nim stýkat. Říkala jsem si,když už jsem to vydržela 2 měsíce bez drog tak to dokážu i dál. Nedokázala! Beru to znova! Když mám peníze tak první myšlenka co mi proběhne hlavou je kde něco sehnat. Pořád si říkám, že to je v pohodě, že když si řeknu dost tak skončim, ale momentálně jsem na pervitinu 7 hodin a v tuhle dobu já vždycky začínám o sobě moc přemýšlet. Nevim co se sebou mám dělat a ani si nejsem jistá jestli s tim vůbec něco chci dělat. Měla jsem příležitost s tim skončit, ale vrátila jsem se k tomu znova. Jsem si ale na 100% jistá, že bych po léčení začala znova fetovat. Prostě nevim co dál. A nechci si připustit, že jsem po roce a půl užívání pervitinu závislá. Prostě to nemůže bejt možný! :-(

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí.
Být závislá po 1,5 roce užívání není nic tak zvláštního. Sama navíc píšete, že se závislostí jste začala koketovat už někdy v 11 letech, kdy jste začala užívat "jenom" marihuanu.
Závislost je z lékařkého hlediska možné popsat následujícími body:
a) Silná touha užívat látku
b) Potíže v kontrole užívání látky
c) Užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
d) Průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
e) Zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
f) Pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu atd.)
Ale možná tak ani nejde o to, jak tomu budete říkat. Z Vašeho dotazu jsem pochopila, že nejste se současnou situací spokojená. Už mi ale není úplně jasné, co byste ráda změnila a jestli byste pro to byla ochotná i něco udělat - třeba se pozeptat po nějakém kontaktním centru, kde pracují lidé, kteří by Vám mohli pomoct se v součansé situaci zoriantovat a zvážit, co by se dalo podniknout dál. Nikdo Vás nebude do ničeho nutit. Rozhodnutí je nakonec vždycky na Vás. Ale možná není na škodu mít po ruce někoho, s kým byste to mohla v klidu probrat.
Co Vy na to? Kdybyste stála o kontakt, napište odkud jste.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.