Marihuana
škrabka
Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda je možné pomoci příteli, marihuanu užívá denně již deset let, výjimečně si dá pár houbiček. Je naprosto demotivovaný, v podstatě je rád, že zvládá chodit do práce, je náladový a vzteklý, tedy pokud není zhulený. Výjiečně mluví o sebevraždě. Někdy má světlé chvilky a uzná, že za vším stojí jeho psychický stav a marihuana. Bohužel naprosto odmítá pomoc odborníka. On sám říká že je slabý na to aby něco řešil, musím říci že to přesně vystihuje jeho situaci. Mě se během dvouletého vztahu nepodařilo změnit nic, kromě pár dní, kdy si nezahulil. Příteli je 27 let, já mám dvě malé děti z dřívějšího vztahu. Vzhledem k vyčerpání z neustálého řešení jsem vztah s ním před třemi dny ukončila. Ale přece jenom bych chtěla vědět jestli neexistuje ještě nějaká možnost, aby se jeho život změnil, protože jsem stále ochotna mu pomoci.
Předem velmi děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
ke skryté poznámce : za delší text se opravdu omlouvat nemusíte, ostatně není zdaleka nejdelší☺...
Umím si představit, že pro Vaši vyčerpanost z celkové situace, jste volila tuto cestu rozchodu. Je to naprosto pochopitelné a legitimní. Jste matkou dvou dětí a zajisté potřebujete energii vydávat jiným směrem, než se ,,motat" v začarovaném kruhu, ze kterého s největší pravděpodobností ( dle toho co píšete ) zase až tak přítel vystoupit nechtěl...
Ptáte, se zda by měl ještě šanci. Šance je v podstatě vždycky, ale vždy je základním a důležitým aspektem motivace. Pokud se přítel sám za sebe rozhodne a bude ochoten pro sebe něco udělat, tak rozhodně šanci má, ale musí chtít on. Toto za něj bohužel nikdo jiný udělat nemůže...Zdali by Vás zajímalo, jak by se v případě nemotivované osoby dalo nějak ,,působit", bylo by nejlepší a také nejrozumnější, kdyby jste osobně navštívila nějaké zařízení, pracující se závislými osobami. A tam využila poradenských služeb pro rodinné příslušníky a další blízké osoby. Tyto situace nebývají zrovna jednoduché a nelze na ně odpovědět jednou obecnou radou. Vždy je to o dlouhodobější systematické práci. Takže, jestli se rozhodnete nějakým způsobem příteli pomáhat, dojděte si o všem nejdříve osobně popovídat a poradit se. Takto budete mít větší šanci, že Vaše pomoc bude účinná a pro Vás jistě bezpečnější. Což je neméně důležité.
Zdali Vám je dostupná Praha, doporučuji se obrátit na kolegyni, která se přímo specializuje na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog, kontakt zde :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s.SANANIM
Školská 30
Praha 1
tel : 284 824 234, 739 268 527
kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
email : ctrnacta@sananim.cz
pro více info se můžete podívat sem www.sananim.cz / zadat Poradna pro rodiče PPR /
Pokud by byl Praha problém, lze využít též bezplatného poradenství v některém Kontaktním centru pro uživatele nelegálních drog. Bývají ve všech větších městech a kontakty naleznete zde www.drogy-info.cz = v mapě pomoci po zadání kraje, města, zadáte Kontaktní centrum. Vyberte si to, které máte dobře dostupné. Nebo můžete napsat ještě jednou a udat vhodné město, rádi Vám případné zařízení vyhledáme a doporučíme.
Zatím se mějte hezky. Když bude třeba, klidně zase napište. Přeji dostatek sil.
S pozdravem Markéta K.