Heroin Andrea
Andrea
Dobrý den,
mám na Vás dotaz,dcera mé kamarádky je na heroinu .Nejdříve hroin tzv.kouřila,pokud jsem to bobře pochopila.Nyní je už více než rok na jehle. Byla v Bohnicích kde podepsala tzv. reverz. Nyní tvrdí, že ji na léčbu do Bohnic nevezmou proto,že tam už byla a neuspěla.
Můj dotaz je: Jak se postupuje při příjmu zavislých a co musí splňovat?Je nutné aby čekali několik týdnů nebo dokonce měsíců? Zajména se mi nezdá,že by nebyla přijatá na detox. Takový člověk si to může velmi rychle zase rozmyslet a chuť zbavit se závislosti by byla tatam...Děkuji za odpověď. Ještě Vás prosím o jakoukoli radu kde by mohla nastoupit léčbu IHNED a co pro to udělat. Děkuji Vám .

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
ve svém dotazu mluvíte o dceři svojí kamarádky, která už více než rok užívá injekčně heroin. Podle Vám dostupných informací byla na detoxu v Bohnicích, odkud odešla na reverz. Tvrdí Vám, že nyní ji na detox nevezmou.
Pokud tomu dobře rozumím, pak Vás zajímá, jak takové nástupy na detox probíhají, jaká se s nimi pojí pravidla, jak se na detox dostat co nejrychleji a pod.
S detoxy se to má v České republice tak, že jich je podle mých odhadů více než 20. Každý z detoxů má svoje vlastní pravidla pro přijetí, která se někdy i několikrát za rok mění. Většinou je to však tak, že si zájemce o detox zavolá a domluví si nástupní termín. Ty bývají v horizontu dnů, až několika týdnů (výjimkou není ani čekací doba 6 týdnů). Některé detoxy mají svůj vlastní pořadník. V případě, že má někdo o detox zájem, do pořadníku si ho zapíší a řeknou mu odhadem termín nástupu. Když pak někdo nenastoupí v domluveném termínu, obvolávají další lidi v pořadníku a nabízejí jim dřívejší nástup.
Často (ale ne vždy) detoxy požadují, aby měl zájemce domluvenou následnou léčbu - tj. třeba ambulatní léčba, substituce, psychiatrická léčebna, komunita,... V případě, že dotyčný při nástupu na detox léčbu domluvenou nemá, jednoduše ho nevezmou.
Podmínkou k přijetí jsou mimo jiné také: doklad totožnosti, průkaz pojišťovny. Některé detoxy mají i věkové ohraničení, případně mají oddělení zvlášť pro muže, zvlášť pro děti. Některé detoxy požadují doporučení odborníka - ideálně lékaře, psychiatra, psychologa nebo někoho, kdo pracuje v drogových službách a se zájemcem probral nejen podmínky nástupu na detox ale i možnosti další léčby.
V případě, že někdo z detoxu odejde předčasně (pro porušení pravidel, nebo odejde sám na reverz), vyhrazuje si detox právo ho v následujících měsících odmítnout - někdy je to měsíc, jinde i několik měsíců. Hlavním důvodem bývá čas potřebný k výměně pacientů na oddělení. Když je zájemce vyřazen pro porušení kardinálních pravidel (např. agrese vůči někomu z pacientů nebo zaměstnanců), může mu být odmítnut nástup i na několik měsíců. Nic mu ale nebrání domluvit si nástup na jiný detox v republice.
Jinak se postupuje u lidí, kterým je méně než 18 let, resp. 15 let. Jiný postup je u lidí, kteří jsou zatčeni policií a podstupují tzv. policejní detox. Odhaduji, že se však ani jeden z případů Vašeho dotazu netýká.
V tuhle chvíli mi není známo, že by některý z detoxů umožňoval nástup IHNED. Část detoxů přes svátky a prázdniny prochází rekonstrukcí, případně malováním a tak bývá volných míst méně a čekací doby delší.
Nezbývá, než aby dcera kamarádky zasedla k telefonu a detoxy si obvolala. Kontakty najde např. na stránkách: http://www.drogy.net/databaze-kontaktu/. Kdyby potřebovala s výběrem detoxu, případně i následné léčby pomoci, může se obrátit na tel.poradenskou linku 283 872 186 a nebo se objednat na osobní návštěvu přímo v některém kontaktním centru (na uvedeném tel.čísle sídlí na Praze 5 Kontaktní centrum o.s.SANANIM, Na Skalce 819/15).
Stačí to takhle? Kdyby Vás zajímalo cokoli dalšího, ozvěte se.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.