těhotenství a otcovská závislost
Amy
Dobrý den, jsem v 8tt a jsem těhotná s přítelem, který se před čtyřmi lety léčil ze závislosti na pervitinu. Od té doby nic nebral, jen je silný kuřák (cigaret). Po třech letech měl několikaměsíční krizi následovanou relapsem, kdy 5 týdnů bral, šňupal i nitrožilně. A v té době jsem otěhotněla. Nemám žádnou zkušenost s drogami, nekouřím, jsem téměř abstinentka a žiju velmi zdravě. Mám strach, že by tady to přítelovo 5 týdenní braní mohlo nějak ohrozit vývoj plodu v prvním trimestru? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu Vaše obavy o zdraví dítěte. Nicméně - pokud neberete drogy Vy, tak partnerovo užívání drog v době početí nemá vliv na vývoj embrya v prvním trimestru ani po zbytek těhotenství. Míněno tak, že by nenarozené dítě bylo jakkoli ovlivněno jeho intoxikací v době početí. Ovšem je tu ještě další věc, a tou je možný přenos nějaké infekce (zejména pokud přítel užíval nitrožilně a sdílel s někým injekční náčiní). V těhotenství se standardně dělají testy na hepatitidy, syfilis a HIV, takže by se zjistilo, pokud byste se infikovala některou z těchto chorob. Nicméně bych možná ve Vašem případě informovala gynekologa o situaci, aby Vám testy provedli co nejdříve a měla jste objektivní informace, a v případě negativních výsledků klid. Nemyslím, že by pravděpodobnost přenosu byla velká, ale riziko tu je. Další otázkou je, nakolik je partner, který měl poměrně dlouhou recidivu na droze, bude oporou v průběhu těhotenství a zejména po porodu a nakolik je schopen fungovat v otcovské roli. Pokud bude schopný abstinenci udržet, tak je samozřejmě velká pravděpodobnost, že vše bude fungovat normálně. Za současné situaci bych ale asi trvala na tom, aby vyhledal nějakou odbornou pomoc s ohledem na ten relaps, aby se opět nedostal do nějaké krize, která by ho dovedla k drogám... Pokud mi napíšete, odkud jste (resp. přítel), tak bych Vám mohla doporučit nějaké vhodné zařízení, kam by se mohl obrátit. Existují ambulantní poradenské služby pro (bývalé) uživatele drog, kde by mu mohli pomoci se opět stabilizovat a snížit riziko, že se něco podobného stane znovu.
Přeji hodně štěstí a pokud budete chtít, tak znovu napište.