tralgit
sestra
prepáčte som z celej situácie dosť v šoku achcela by som doplniť informácie, brat v prvej reakcii súhlasil s liečbou, keďže býva s mojimi takmer 80_ročými rodičmi presvedčil ich že nič neberie a že keď budeme naliehať spácha samovraždu, do práce nechce po dovolenke nastúpiť chce si nájsť miesto v nemocnici v inom regione,keďže je chirurg zdá sa mi to hazard eštee pred rokom bol špičkou v hrudnej chirurgii podľa slov jeho primára. keď nevyužije šancu skonči to zle, dnes ho nepúšťajú k žiadnej samostatnej práci rodičia mu veria že nič neberie aže keď má nastúpiť detox. liečbu v ústave tak radšej spácha samovraždu, rodičia sa nedajú presvedčiť o nutnosti ústavnej liečby mama v aktívnom veku tiež lekárka nechápe dosť dobre vážnosť situácie, do rozhovoru s jeho primárom som brata nevnímala ako závislého, vystupovanie má kultivované,je vždy100percentne upravený takže rodičia mu veria že už mesiac nič neberie,ja si ale myslím že ísť z dávky 10 za deň na nulu nie je možné prežiť práve som sa to dočítala na internete ja som učiteľka brat je lekár takže v rozhovore bez odbornej argumentácie nemám šancu a po prevalení problému sa správa chaoticky,mám strach že si siahne na život,pri vyhrážkach samovraždou rodičia odmietli zavolať záchranku aj keď som na nich telefonicky veľmi naliehala /moju prítomnosť si v rod. dome nepriali/ ospravedlňujem sa za a rodičom silný citový vzťah a ide tu skutočne o život prosím poraďte mi čo najskor ak sa to dá vopred ďakujem,podobnú slovenskú stránku som nenašla,a som v tejto situácii prvýkrát a ani ja ani moj manžel nevieme čo robiť s úctou gabriela

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
omlouvám se, za zpoždění s odpovědí.
Píšete o bratrovi, který užívá 10 tablet tralgitu denně. Po náhodném rozhovoru s primářem jste se dověděla, že se velmi zhoršil v práci, obává se o něj i sám primář. Mluvila jste o celé situaci s rodiči. Ti jsou však staří a bratr je dovede zmást svým vzezřením, vystupováním a sliby. Léčbu odmítá. Dokonce vyhrožuje sebevraždou.
Vy jste byla pravděpodobně na začátku v šoku z nové informace, navíc řešíte celou situaci na dálku. Obáváte se o bratra, o jeho budoucnost, ale i život.
Vaši obavy jsou naprosto pochopitelné. Ptáte se proto, co byste mohla pro bratra udělat. Chcete vědět, jak s ním komunikovat a jak ho přesvědčit, aby nastoupil do léčby.
Začnu tím, že všechny léčby jsou dobrovolné. Pokud se Váš bratr rozhodne, že do léčby nenastoupí, nic s tím nezmůžete. Je to jeho svobodné rozhodnutí a Vám nezbývá, než ho nechat na něm.
Na druhou stranu s ním můžete hovořit o svých obavách a pocitech. Než k tomu dojde, pokuste se uklidnit. Třeba si i Vy sama nejprve zkuste s někým v klidu promluvit, aby se Vám ulevilo. Nemá cenu bratrovi vyhrožovat, dávat ultimáta, plakat. Mnohem lepší je pokusit si s ním v klidu promluvit a říct mu o Vašich pocitech (máte ho ráda, záleží Vám na něj, ale máte o něj strach, jste v šoku z nové informace a nerozumíte tomu, co se děje, cítíte smutek, vztek, je Vám bratra líto,...) a obavách (že něco prošvihnete a něco se stane, že se zabije, že přijde o práci, že sám abstinovat nezvládne apod.). Stejně tak je dobré se ho ptát na to, jak se cítí on sám, jak je se situací spokojený a jestli by nepotřeboval pomoc. Zeptejte se ho na sebevraždu a zda tento plán myslel vážně. (Je to jeho život a je jen na něm, jak s ním naloží. I sebevražda může být východisko, ale bohužel se špatně bere zpátky. Tak proč před tím nevyzkoušet všechny ostatní možnosti.) Vyslěchněte ho. Netlačte na něj s tím, co by měl dělat, ale nechte rozhodnutí na něm. Nabídněte mu pomoc, kdyby se rozhodl přeci jen do léčby nastoupit. Zmiňte i jiné varianty pomoci - nemusí jít jenom a léčebnu, ale třeba i rozhovor s psychologem nebo psychoterapeutem, postupné vysazování léků apod.
Od jednoho rozhovoru si však neslibujte zázraky. Celý problém se pravděpodobně již nějakou dobu táhne a hned tak se ho vyřešit nepodaří. Bude to chtít čas a trpělivost.
Budete-li hledat kontakty na Slovensku, podívejte se na stránky www.infodrogy.cz.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.