jak pomoct?
Elvis
Dobrý den, potřebuji poradit.Mám kamarádku, je to svobodná matka dvou dětí, před cca 4 měsíci se dala dohromady s dealerem, který jí zásobuje,ale jinak se o ní ani o děti není schopen postarat, zabezpečit, tak se často stává, že nemají co jíst.Já sama jsem u nich několik týdnů musela přebývat a taky jsem nebyla čistá, ale nějak nemám problém kdykoli přestat.já ted čistá jsem, odešla jsem odtamtud, ale ona ne.Ted je ve fázi, že se musí z bytu vystěhovat, protože nemá na nájem.Já jsem schopna si najít prác a začít s ní fungovat, ale ona neví jestli to zvládne a jestli vůbec chce.Nemůžu si ji vzít k sobě ted na místo, kde žiju, protože jsem skončila na privátě,ale chci odsud odejít.jenže sama bez ní nikde nájem neutáhnu a jak jsem už řekla, ona neví jestli to zvládne.co prosím můžu dělat? násilně ji nikam na odvykačku zavřít nemůžu a když by šla ona někam sama, bylo by to jak mi říkala na dlouho.odvykání v komunitě prý trvá rok a to by zřejmě přišla o děti.je z toho cesta ven? mnohokrát děkuji za radu.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
ano, cesta z toho je, ale záleží především na ní. Rozhodně bych, ale doporučila, neřešit situaci ,,sestěhováním se", nýbrž Vás i kamarádku řešit odděleně. Vzhledem k tomu, že ona má v péči dvě nezletilé děti, bylo by na místě situaci řešit hned, než bude opravdu problém. Obě máte zkušenost s drogou, dle toho co jste uvedla, ve Vašem případě, je znatelný náhled na situaci, ale to Vám nezaručí, že svůj živost budete takto zvládat pořád. Rozhodně by bylo dobré, kdyby jste i Vy, začala své konzumace řešit.
1. co se týče Vás, doporučuji se podívat na www.drogy-info.cz v mapě pomoci po zadání kraje a města, vyhledat Kontaktní centrum pro uživatele nelegálních drog a obrátit se na to, které máte nejblíže...pokud jste z Prahy, můžete využít naše K-centrum, kontakt na www.sananim.cz / zadat Kontaktní centrum KC / = jedná se o totožnou organizaci jako tato webová poradna, ostatně i další zařízení na které zde odkazuji /.
2.kamarádka by se co nejdříve, měla spojit stímto zařízením :
Denní stacionář o.s.SANANIM
Janovského 26
Praha 7
tel : 220 803 130, 220 800 041
gsm : 605 212 175
kontaktní osoba : PHDr. Preslová Ilona
email : stacionář@sananim.cz
více info www.sananim.cz / zadat Denní stacionář DST /
V tomto zařízení je možno využít speciální program, který je směřován právě na závislé matky - uživatelky. Pokud Praha není dostupná, stejně se zařízením spojte, jelikož toto zařízení zprostředkovává nástup do komunity, která jako jediná v ČR umožňuje právě závislým matkám absolvovat pobytovou léčbu i s jejich dětmi. Více info na www.sananim.cz / zadat TK Karlov /.
Kamarádka o děti nepřijde, pokud svou situaci začne řešit. Díky možnostem TK Karlov je reálná šance, že i ona může své současné potíže začít řešit a vyřešit. Pokud bude i nadále pokračovat v tomto stylu / drogy, nejistota bydlení atd. / je pouze otázkou času, kdy OSPOD ( orgán sociálně-právní ochrany dětí ), zasáhne a pokud vím, tyto situace zpravidla dobře nekončí. Opravdu doporučuji, se na Denní stacionář obrátit, ať už žije kamarádka kdekoliv.
Možná by nebylo od věci, dát kamarádce přečíst tuto mou odpověď, pokud ji něco nebude jasné, ať klidně napíše, ráda zodpovím další případné dotazy. Může využít i tvz.,,skryté poznámky" která není uveřejněna na veřejném webu.  Zatím se mějte hezky, buďte Vy i kamarádka opatrné a určitě se ozvěte.
S pozdravem Markéta K.