Pervitin
Honny
Zdravím, seznámil jsem se v nedávné době s klukem, kterému je 23 let a tvrdí, že 4,5 roku bral pervitin (nejdřív nosem pak i jehlou). Údajně přestal loňského roku na podzim, jaká je šance, že už zůstane \"čistý\" a jak se chová kdyby byl opět \"sjetej\" ještě další dotaz hulí 3-4 jointy denně, jak mu případně pomoc, aby to omezil Díky za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že jste se nedávno seznámil s 23letým klukem, který má za sebou 4,5 roku užívání pervitinu. Od minulého podzimu, tj. zhruba 3/4roku abstinuje. Vás zajímá, jaká je šance, že zůstane čistý.
Na takovou otázku Vám ale nikdo nedokáže dopředu odpovědět.
Dotyčný užíval nejspíš někdy od svých 18 let pervitin. Nějakou dobu ho užíval injekčně, což je nejrizikovější způsob aplikace. Jde o způsob užívání, který je rizikový zdravotně (možné komplikace se žílami, riziko přenosu infekcí jako je HIV, žloutenky apod., častější výskyt toxických psychóz atd.). Znamená to, že byl ochoten pro několikahodinový zážitek sehnat drogu (čímž se pohybuje na hraně zákona), zaplatit za ni, sehnat si stříkačku (ideálně čistou) a bodnout si ji do ruky. Následoval stav, který pro něj musel být nejspíš velmi příjemný. Kdyby tomu tak nebylo, nespíš by drogu neužíval celého 4,5 roku.
Obecně lze říct, že se jen těžko takový zvyk opouští. A nikdo nedokáže takhle na dálku posoudit, co se stalo a jak pevné je jeho rozhodnutí nebrat.
Určitě existuje něco, co ho na droze lákalo, co od ní dostával. A teď se s tímhle nedostatkem nějak popral a něčím ho nejspíš nahradil. Možná je to i tím častým užíváním marihuany, těžko říct. Někteří lidé se sice zbaví jedné závislosti, ale nahradí ji jinou - buď přejdou na jinou drogu, nebo se třeba upnou na partnera, práci, nějakou činnost, léky,...
Co můžete pro dotyčného udělat dneska je dát mu kontakt na místo, kde mu můžou pomoct zvládnout a udržet abstinenci, nebo pomoct s tím, aby užívání zastavil, kdyby se k droze zase vrátil. Mezi taková zařízení patří např. kontaktní nebo doléčovací centra. Kontakty na ně najdete na www.drogy-info.cz. A jestli se spolu na toto téma můžete otevřeně bavit, můžete se ho zeptat na jeho důvody k abstinenci, jak se to vlastně všechno semlelo a jak to zvládá, jestli by něco nepotřeboval apod. Stejně tak se ho můžete zeptat i na to, jak byste poznal, že se k užívání vrátil a co byste pro něj mohl v tu chvíli udělat. Když užije pervitin, nejspíš si všimnete toho, že celý den i noc, nebo i několik dní a nocí za sebou nespí, neposedí, je neklidný - buď hodně mluví, gestikuluje, nebo se naopak neúnavně věnuje nějaké monotónní činnosti. Nejspíš si všimnete i vpichů a rozšířených zorniček. Na konci účinku a druhý den bývá člověk unavený, většinu času prospí a projí, mívá špatnou náladu, snadno vybouchne. Více o pervitinu najdete na www.drogovaporadna.cz v sekci stimulační drogy - pervitin.
Pokud jde o užívání mariahuany, postupujte obdobně - jednoduše si s ním o tom promluvte. V momentě, kdy zjistíte, že je se současnou situací spokojen, pak toho nejspíš moc nezmůžete. Akorát můžete mluvit o tom, jak to vnímáte Vy a ptát se na jeho názor. Když však začne mluvit o tom, že i on není se současnou situací spokojený, ptejte se, co by potřeboval, co by mu pomohlo a nabídněte mu podporu v hledání.
Na druhou stranu na něj nenaléhejte a dejte mu možnost takový rozhovor odmítnout. Přeci jenom už je mu 23 let a je to dospělý člověk, který za svůj život, zdraví, činy a rozhodnutí zodpovídá sám. Stejně jako Vy. A jestli Vám mohu doporučit, pak si i Vy sám zkuste dopředu říct, kam až jste ochoten a schopen ve své pomoci zajít. Rozhodně si dejte pozor, abyste se nedostal do podobné situace sám, nebo se nerozhodl, že ho "zachráníte" za každou cenu, aniž o to sám stojí. Pak byste se nejspíš trápil a potřeboval pomoc více Vy, než on.
Stačí to takhle?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.