marihuana
ireneika
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli má marihuana prokazatelně negativní vliv na vývoj dítěte, pokud rodič, konkrétně otec, třeba i bezprostředně před početím zahulí. Můj přítel hulí dlouhodobě cca 2-3 do týdne, občas týden vynechá, výjimečně dva, když není s přáteli, kteří také zahulí, za posledních několik let však hulení „nevysadil“ na delší časový úsek – ani na celý měsíc. Když se ho zeptám, jestli by toho byl vůbec schopen, odpoví, že si je jist, že ano, ale že nemá tu potřebu, protože ho hulení baví a přináší mu zpestření zábavy (např. na koncertě). Nikdy si např. nezahulil sám doma. Nepozoruji na něm, že by ho hulení nějak negativně ovlivňovalo, ale když pomýšlím na děti, ráda bych minimalizovala všechna možná rizika, která bychom jim mohli dát do vínku. Je na místě partnera přesvědčovat, aby např. několik měsíců před početím zcela hulení zanechal? Je alarmující přítelova neochota obejít se bez hulení i jen na měsíc? Děkuji mnohokrát za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
negativní vlivy na vývoj dítěte, pokud jde o užívání otce před otěhotněním matky nebyly dosud prokázány, možná rizika se ale úplně vyloučit nedají nikdy. Jiné to však může být v případě matek užívajících drogy, které obsahují THC v době těhotenství, což není, jak jsem pochopil, naštěstí Váš případ. Otázkou spíš je, jak se s novou situací a případnou úlohou otce bude ochoten a schopen Váš přítel vypořádat, když Vám není ochoten vyjít v tomto případě vstříc. Nedokážu předvídat budoucnost, netuším a netroufám si usuzovat, jestli vůbec, a jak bude jeho užívání v budoucnu vypadat, jediné co k tomu mohu dodat je, že střízlivý chlap má větší šanci být dobrým otcem, než chlap - ,,hulič". Na druhou stranu mezi námi žije dost lidí, kteří si občas ,,zahulí", žijí poměrně kvalitním a spokojeným životem a dokážou být prospěšní sobě i ostatním. Nikdy, ale nelze předvídat, jak dlouho toto relativně pohodové období bude trvat. Stále hovoříme o nelegální droze a ta vždy sebou nese i plno dalších úskalí a rizik... Chcete li dostat podrobnější odpověď na Vaši otázku, doporučuji Vám se obrátit na některou z poraden pro rodinné příslušníky a osoby blízké některého ze zařízení zabývajícího se problematikou užívání nelegálních látek ve Vašem okolí, kde po pohovoru, který může být i anonymní a po seznámení s Vaší situací se dozvíte, jak případná rizika minimalizovat. Popřípadě si přečtěte něco z odborné literatury související s užíváním konopí a cannabinoidů. Některé z knih najdete i v seznamu literatury v odkazu Cannabinoidy na stránkách naší poradny.
Kontakty můžete vyhledat v Databázi kontaktů na Drogovém serveru:
www.drogy.net/databaze-kontaktu .,
kde je možné vyhledávat podle oblastí, dále také webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti pod rubrikou Mapa pomoci na:
www.drogy-info.cz ,
kde lze také vyhledávat podle regionu. Jste li z Prahy, nebo okolí, můžete se přímo obrátit na zařízení a služby našeho občanského sdružení SANANIM, které provozuje i tuto internetovou poradnu, najdete je na: www.sananim.cz .
Napíšete li nám ve kterém regionu, nebo blízko kterého z větších měst bydlíte, rádi Vám pomůžeme vhodný kontakt vyhledat. Potěšíte nás, napíšete li nám, zda Vám byla naše odpověď užitečná. Hodně štěstí Vám přeji, Amrit Sen.