život s alkoholiky
barbucha
Dobrý den, je možné pomoci mojí matce a příteli, nevím, zda je mohu nazvat alkoholiky, ale často je nacházím ve stavu opilosti, oni s tím nedokáží sami nic dělat, ani kvůli nám z rodiny. ani si nepřipouští, že je to s nimi tak zlé- hlavně pro nás s nimi pak být. o léčbě nechtějí ani slyšet. maminka možná kombinuje alkohol s léky, před několika lety se tyto stavy opakovaly tak jednou týdně několik let, pak to na chvíli ustalo, nyní má za sebou léčbu karcinomu rekta, stav vypadá zatím dobře, měla naší naprostou podporu, mysleli jsme, že se poučí, ale začalo to znova. můj přítel si je vědom, že alkoholem řeší své problémy a že nezná míru, ani kvůli naší dceři nepřestal, i když to omezil, cca jednou za dva měsíce. ale je to nečekané a on je v tom stavu ošklivý. on i mamka s tím nehodlají nic dělat. jak se máme k nim chovat, nechtěla jsem stanovovat ultimata, myslela jsem, že jsou rozumní, ale je to slabost. je možné je nějak přesvědčit, aby přestali, popř. dohnat k lékaři? děkuji za odpověd, bára

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
omlouvám se Vám za zpoždění s odpovědí.
Ve svém dotazu píšete o dvou lidech - svojí mamince a svém příteli, kteří podle Vás oba propadli nebo propadají závislosti na alkoholu. Matka pije častěji a možná kombinuje alkohol s užíváním léků a znáte to u ní již z dřívější doby. Přítel pije nárazově, zhruba jednou za dva měsíce, a v opilosti se chová ošklivě. Nechtěla jste nikomu dávat ultimáta a doufala jste, že jsou to rozumní lidé, kteří se ve vztahu k alkoholu ovládnou, nebo alespoň budou ovládat své chování. Zatím je to však tak, že ani jeden z nich svůj problém s alkoholem nevidí tak špatně a nehodlají s tím nic dělat.
Podle tohoto popisu to tedy vypadá, že jediný, kdo v tuhle chvíli vnímá nějaký problém, jste Vy. A právě od toho bych se odrazila při hledání řešení.
Rodina je systém, jehož součásti jsou vzájemně propojené. Tím, že se něco změní u Vás, třeba ve Vašem přístupu a postoji k problému, ve Vašem chování, se pomalu začne měnit celý rodinný systém. Nebojte se tedy v tuhle chvíli vyhledat odbornou pomoc Vy sama. Kdybych věděla, odkud jste, doporučila bych Vám nějaké zařízení ve Vašem okolí. Takhle Vás mohu odkázat na mapy pomoci, které najdete na stránkách www.drogy-info.cz nebo www.drogy.net. Hledejte buď rovnou zařízení věnující se rodině, alkoholismu (např. AT poradny) a nebo nejbližší kontaktní centrum. Možná Vám přímo sami nepomůžou, ale určitě budou mít dobrý přehled o možnostech pomoci v okolí.
Kdybyste byla z Prahy, ozvěte se např. do o.s.Anima (www.anima-os.cz, Apolinářská 4a, tel. 777 113 387, 224 968 239).
Držím Vám palce. Kdybyste chtěla poradit s tím, kam přesně se obrátit, dejte vědět odkud jste.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.