canabinoidy
franti
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak je to se vznikem psychózy a užívaním cannabinoidů (např. marihuany)? Konkrétně mě zajímá případ, kdy má člověk predispozice např. na schizofrenii a začne užívat drogu. Pak se u něho projeví schizofrenie. Musí se schizofrenie nutně projevit tím, že užil drogu? Může člověk žít jen s predsipozicemi aniž by se v konečném důsledku projevily jako psychóza? Kdy je větší riziko, že se schizofrenie projeví: když člověk zkusí drogu nebo když je člověk pod vlivem vysoce zátěžových situací? Děkuji za informace.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
omlouváme se Vám za zpoždění s odpovědí.
Ptáte se, jak souvisí užívání cannabinoidů s rozvojem psychoz, konkrétně Vás zajímá souvislost mezi užíváním drog a schizofrenií. Je pravda, že ne každé užití drog, resp. marihuany má za následek rozvinutí schizofrenie. Rozhodně se tím však riziko zvyšuje, obzvláště u lidí, kteří mají nějaké predispozice a obzvláště u drog jako jsou cannabinoidy, stimulanty a halucinogeny. Ne u každého, kdo má predispozice musí k rozvoji poruchy dojít, nicméně šance na rozvoj schizofrenie se významně zvyšuje v případě, že trpí schizofrenií některý z rodičů, případně někdo z dalších příbuzných. Podrobnější informace o příčinách najdete v angličtině např na http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_schizophrenia.
V roce 2009 proběhly českými servery zprávy odkazující na dánský výzkum, který zpochybňuje vliv konopí na vznik a rozvoj schizofrenie (odkaz na abstrakt dánského výzkumu: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18981338, na českém serveru prezentováno např. takto http://www.bushka.cz/archiv/schizofrenie2.html). Zjednodušeně řečeno tento výzkum tvrdí, že na rozvoj schizofrenie u lidí s predispozicemi nemá užití marihuany vliv. De facto říká, že by se u nich rozvinula tak či onak. V abstraktu autoři uvádí, že výskyt schizofrenie je u lidí, jejichž matka trpí touto poruchou (nebo jinou z tohoto spektra) 5krát vyšší, a mají 2,5krát vyšší riziko rozvoje psychozy v souvislosti s užitím cannabinoidů. Psychozu, která se u nich rozvinula po užití marihuany, však neuvádí jako důvod rozvoje schizofrenie. Bohužel se mi nepodařilo získat podrobnější informace - není tedy jasné, co mají výzkumnící na mysli pod slovem konopí a konopím vyvolaná psychoza, spektrum schizofrenních poruch atd. Rozhodně však tento výzkum nezpochybňuje rizikovost ostatních drog.
Přesto, že spousta vědců a lékařů přiznává, že není jasné, proč se u konkrétního člověka objevila schizofrenie (zhruba 80% lidí, kteří nemocí trpí, žádnou predispozici v rodině nemají), zůstává užívání drog mezi faktory, které riziko zvětšují. Mezi rizikové faktory ale patří i řada dalších, mimo jiné i stres.
Každý jsme jedinečný, a tak nelze s jistotou říct, co je pro kterého konkrétního člověka ten nejnebezpečnější spouštěč - u někoho to může být samotná predispozice, jinde stres, jindy uživání drog. Ale je-li Vaším cílem sebe, nebo někoho blízkého před rozvojem takovéto poruchy ochránit, pak je rozumné se všem možným rizikům vyhnout. A to zejména v případě, že má dotyčný pro rozvoj této vážné poruchy predispozice.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.