drogy
bella
Dobrý den,
prosím poraďte, jak mám postupovat ve svém problému. Můj přítel už zhruba 1-2 kouří trávu, zhruba rok zpět zkusil i něco tvrdšího, ale poslední čtvrt rok, už to začalo být tragické. Již několikrát užil pervitin a zhruba jednou do 14dnů si dá extázi nebo LSD. Marihuana denně. Vždycky byl hubený, ale teď vypadá jako kdyby ho pustili z koncentračního tábora, jeho pleť vypadá taky dost katastrofálně. Je mu 20, bydlí s rodiči a ti něco tuší. Poraďte mi jak mám postupovat. I kdyby tu byla jakákoliv věc mu po moct alespoň minimálně, tak mně prosím poraďte. Existují nějaké vitáminy či léky, které by ho alespoň trošku udržovaly nebo zlepšily jeho zdravotní stav, i třeba po stránce imunitní? Taky jsem se chtěla zeptat, jak to je s posláním na detox. Může ho tam někdo nedobrovolně strčit, když je plnoletý? Jeho rodiče si evidentně myslí, že to není až tak vážné, ale kdyby se to nějak dalo zařídit, tak bych se s nimi třeba sešla a trošku jim vysvětlila situaci. Největší problém je v tom, že jeho rodiče mají problémy a on tím velmi trpí. Přestal chodit do školy a teď dělá práci, která ho nebaví. A hlavně všude kolem sebe má jen samá takovto individua, jako je on sám. V podstatě všichni v jeho okolí v tom jedou taky. Předem velmi děkuji za odpověď, třeba tím zachránite jeho život a v tom případě můj taky.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí.
Píšete o dvacetiletém příteli, na kterém Vám podle všeho velmi záleží. Máte o něj strach. Zejména o jeho život a zdraví. Uvědomujete si, nejspíš na rozdíl od něj a jeho rodičů, že je ve velkém průšvihu. Vidíte, jak za poslední období sešel - zhubnul, zhoršila se mu pleť. Tušíte, že to nejspíš úzce souvisí s problémy, které mají jeho rodiče, a které ho trápí. K tomu všemu ukončil školu. Dělá práci, která ho nebaví. Nemá moc přátel, kteří by ho od drog zrazovali, spíš naopak.
Poslední dobou to vypadá tak, že de facto denně hulí, nejspíš experimentuje i s něčím tvrdším (pervitin) a 1 za týden nebo 14 dní si dá trip, LSD.
Ptáte se na cokoli, co by mu v tuhle chvíli pomohlo. Sama zmiňujete i vitamíny nebo něco na podporu imunity, a podle toho soudím, že se opravdu bojíte o jeho zdraví. Zastavte se tedy v nejbližší lékárně a poptejte se po nějakém komplexu vitamínů a minerálů. Ty by mu měly pomoci i pokud jde o imunitu. V lékárně Vám poradí i s úžíváním dalších přípravků na podporu imunity. Ideální by bylo, kdyby je pochopitelně užíval pravidelně.
Mnohem větší zlepšení by nejspíš přinesl pravidelný denní režim spojený s dostatkem spánku, jídla a dodržováním pitného režimu. Nevím však, jaké máte v tomhle směru možnosti.
Druhá věc, která Vás zajímá je detox. Trefila jste to. Vzhledem k tomu, že je mu dvacet, nemůžete mu nic vnutit násilím. Nezbývá než počkat, až se k nástupu na detox rozhodne sám. Pak by stačilo, aby si obvolal detoxy a domluvil termín nástupu. Podle toho, co píšete, mu asi samotný detox nepomůže. Určitě by stálo za to, aby si našel nějakou další pomoc - mám teď na mysli nějakého odborníka, se kterým by mohl začít řešit všechny svoje strasti. Napadá mě psycholog, psychoterapeut, psychiatr, nebo někdo z adiktologických služeb (sem patří pracovníci kontaktních center, denních stacionářů a ambulantních služeb, které nabízejí pomoc lidem, kteří užívají drogy). Kdybych věděla odkud jste, poslala bych Vám rovnou nějaké kontakty.
V tuhle chvíli si myslím, že by bylo nejlepší, kdybyste se na tyto odborníky obrátila Vy sama.
Je krásné vidět, že Vám na příteli záleží. Na druhou stranu to s sebou nese i spoustu nevýhod. Jste nejspíš vystrašená, bojíte se, možná máte strach nejen o přítele, ale i z toho, abyste něco sama ještě nezhoršila, můžete být ze všeho unavená, vyčerpaná a bezradná. V takových situacích je dobré nebýt na všechno sama a najít si někoho, kdo Vás podrží a nebude soudit. Abyste mohla být příteli v tomhle těžkém životním období oporou, budete totiž sama potřebovat stát pevně nohama na zemi.
Kdybyste se rozhodla zkusit najít pomoc sama, podívejte se např. na stránky www.drogy.net nebo www.drogy-info.cz, kde najdete odkazy na odborná zařízení ve svém okolí. Pokud byste chtěla nějaké doporučit, ozvěte se mi znovu s tím, odkud jste.
Co Vám v tuhle chvíli určitě nepomůže, je dávat příteli ultimáta, která nebudete schopná sama dodržet (př. když s tím nepřestaneš, rozejdeme se, ale pak to sama nedokážete). Nepomůže ani citové vydírání (př. ty mě nemáš rád, proč mi to děláš?) a pláč. Co můžete udělat, je zkusit si s ním v klidu promluvit. Můžete mluvit o svých pocitech (př. máte o něj strach, není Vám příjemné, když je s Vámi a je pod vlivem nějakých látek) a citech (máte ho ráda, nechcete ho zranit, ale musíte chránit i sebe) a svých přáních (př. ráda byste, aby to bylo tak a tak; připomenout mu dobré stránky). Můžete se ho ptát, co by Vám poradil. Zkuste ho vyslechnout. Zeptat se na to, co se děje, co ho trápí. Mluvit s ním o tom, co by mohl udělat pro to, aby se on sám cítil líp. Nebojte se stanovit si i nějaká pravidla - např. budeme se vídat jen když budeš čistý, pokud nebudeš, bude mě to bolet, ale ten den tě nechci vidět, respektuj to prosím; já na Tebe nebudu křičet, pořád Ti něco dokola vyčítat; budeme spolu něco podnikat. Zároveň je dobré stanovit si i sankce - tj. co se stane, když pravidla někdo poruší. Určitě Vás samotnou postupně napadnou Vaše vlastní. Taková dohoda však vyžaduje ohromnou sílu a to hlavně z Vaší strany. I z toho důvodu bych se  nestyděla vyhledat odbornou pomoc.
V tuhle chvíli přeju hodně sil a držím palce.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.