marihuana a alokohol
Killaua
Mám 21letého syna,který požívá ve větší míře marihuanu a v současné době začal také pít alkohol.Nedokončil dvě školy,nechce pracovat,požaduje po mě i manželovi neustále peníze a začal být i hrubý.Pozoruji na něm čistě laicky jisté degenerativní změny.Jakoby se z něj pomalu stával naprostý demagogický hlupák,který má ale opačnou představu a je přesvědčen o své dokonalosti.Jsem bezradná a nevím jak dál.Dana

Odpověděl: Tomáš Málek
Dobrý den,
v prvé řadě je třeba přestat dělat věci, které stávající situaci podporují nebo umožňují. Zpravidla to bývá poskytování peněz a "plného servisu" (jídlo, ubytování, praní . . .). Člověk se začne měnit, teprve když mu přestane stávají stav věcí vyhovovat - proč by měl jinak tento pohodlný způsob života měnit. Položte si otázku, co z toho, co děláte a neděláte, umožňuje vašemu synovi kouřit, pít alkohol a nepracovat. Co ho chrání před tím, aby si plně zažil důsledky svého jednání?
Mělo by být jasné, do jaké doby si váš syn najde práci a začne se finančně spolupodílet na chodu domácnosti. Smysl spočívá v tom, že váš syn postupně převezme zodpovědnost za svůj život. V některých případech je třeba již zletilému dítěti neumožnit další bydlení u rodičů, aby mu to pomohlo si uvědomit, co se skutečně děje.
Klíčovou roli hraje vzájemná komunikace - výčitky, obviňování a poučování situaci zhoršují. Důležité je také, kdy spolu hovoříte, v jakém psychickém rozpoložení se nacházíte.
Jak můžete vidět, je toho dost, co můžete dělat a ještě víc toho, co byste měli přestat dělat. Především byste v tom měli být s manželem jednotní a důslední. Vzhledem k tomu, že je to velice náročná a dlouhá cesta, rád bych vám doporučil, abyste vyhledali podporu a pomoc.Pokud bydlíte v Praze nebo její blízkosti mohu vám doporučit naši Poradnu pro rodiče
http://sananim.cz/poradna-pro-rodice-%28ppr%29.html
Kontakty na pracoviště v jiných regionech (protidrogové poradny nebo Kontaktní centra, která poskytují služby jak závislým, tak jejich blízkým) naleznete zde: www.drogy-info.cz  pod kolonkou Mapa pomoci.
Přeji hodně zdaru a když by bylo potřeba, znovu napište.